Sibiul văzut de un sibian relocat în Stockholm: Trafic haotic, agresivitate și treceri de pietoni criminale

Am primit pe adresa redacției opinia unui sibian care trăiește în Suedia, la Stockholm și revine cu plăcere la Sibiu, unde, detașat de iureșul vieții locale, observă foarte simplu neregulile din traficul sibian.

Sibiul văzut de un sibian relocat în Stockholm: Trafic haotic, agresivitate și treceri de pietoni criminale

Toni Victor Moldovan este fost medic militar anestezit de la Spitalul Militar Sibiu, care acum își practică meseria la Stockholm. Redăm mai jos opinia sa:
Au trecut 16 ani de când m-am relocat la Stockholm. Revin însă cu plăcere acasă la Sibiu și observ în salturi schimbările din oraș, în bine … și în rău… Locuitorul continuu al Sibiului observă mai greu schimbarea treptată, de zi cu zi…. S-a obișnuit spre exemplu cu cerul tot mai lăptos transformat de avioanele nemarcate, ce împrăștie aerosolii chimici mortali, așa-zisele chemtrails sau dârele morții… Nanoparticulele de sticlă, stronțiu, bariu, aluminiu și alte particule metalice și nu numai, ne-au furat cerul senin și ne modifică continuu vremea fără ca cineva să se revolte, căci cine ar putea s-o facă… progresia fenomenului este la fel de neobservată ca și transformarea sibianului tot mai agresiv în trafic. Comunitatea tolerează agresivitatea… căci doar s-a obișnuit cu ea și cu timpul mai toți au devenit la fel… iar cei răspunzători de o eventuală corectare a situației dorm sau sunt la fel de agresivi sau se simt neputincioși… Ce e de făcut?

Parțial, sunt de acord că în prima problemă suntem limitați…. Știu bine că nici un politician de vârf care ar avea habar de HAARP și de fenomenul chemtrails și de modificările induse ale vremii nu ar îndrăzni măcar să întrebe în Parlament de ce ni s-au furat zilele cu soare, de ce suntem puși toată vara sub capacul dogoritor al nanoparticulelor de sticlă… Practic, opinia publică este inexistentă și … inutilă, pe acest subiect… Sunt factori pe care cu greu am putea să-i influențăm căci… cerul nu ne mai aparține de mult timp, el fiind proprietatea forțelor nenumite… Haideți atunci, dragi sibieni să păstrăm decent, prin întoarcere la comportamentul civilizat… măcar ceea ce mai deținem…. străzile, trotuarele…
Traficul rutier este în mare parte haotic în Sibiu. Nu neg, s-au făcut multe pentru fluidizare, sensurile unice, deși nu toate optime, ajută enorm. Spațiile de parcare sunt și ele la capacitate maximă pe străzi, chiar prea multe. Dacă tot este să fim oraș european, haideți să punem trecerile de pietoni ca în Europa, adică cu un spațiu de securitate. Legea europeană e clară: nu poți parca mașina la mai puțin de 10 metri de trecerea pietoni, iar aceasta trebuie plasată în spațiu de perfectă vizibilitate și bine semnalizată. A noastră e mai puțin clară … și totuși:

Art. 142
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai putin de 25 m inainte si inainte de acestea;
Art. 143
Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) in toate cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;
O trecere de pietoni extrem de periculoasă

Atunci, administratorii orașului cum pot organiza o parcare chiar in proximitatea trecerii de pietoni ? Cum s-a putut imagina așa ceva? Pe strada Dealului colț cu strada Dr. Ion Rațiu trecerea de pietoni este pusă imediat după intersecție și este ecranată atât de mașina parcată ”regulamentar” chiar la limita trecerii de pietoni, cât și de mașina parcată ”regulamentar” chiar în mijlocul intersecției. Eroarea este majoră. Mașinile venite dinspre Strada Dr. Ion Rațiu nu pot vedea nici limita de 30 de km pe oră, ignorată de fapt de toți participanții la trafic și nici nu pot bănui că după colț ar putea fi o trecere pietoni pe care nu o pot vizualiza. Cei ce vin dinspre Dealului accelerează bolizii ca să fie primii în eterna întrecere cu cei ce vin dinspre Dr. Ion Rațiu. Și astfel într-un raliu aberant se ating pe strada Dealului viteze de 70-80 km pe oră, ignorate inclusiv de polițiștii aflați întâmplător prin preajmă. Cine are curaj să treacă pe acea trecere pietoni? Aproape nimeni… căci cei ce au trecut o dată și au scăpat cu viață, nu o vor mai face a doua oară. Să cauți mult un loc mai prost pentru o trecere pietoni… și nu vei găsi… Sper ca lucrurile să fie corectate înainte să se întâmple o tragedie cu niște copii nevinovați sau bătrâni mai puțin abili în a evita un accident mortal.

Se impune urgent mutarea trecerii de pietoni cu măcar 25 de metri, desființarea parcării în proximitatea ei și instalarea unui relantisor generos înainte de trecerea pietoni, în care vitezomanii să-și rupă bolidul.

Evident, că nu e vorba numai de strada Dealului, căci erorile sunt multe și de diverse grade de gravitate.

Modelul Singapore
Armonizarea circulației, în orașele aglomerate s-a făcut întotdeauna cu măsuri nepopulare. Putem aplica o mulțime de modele. Personal, iubesc modelul Singapore, în care a deține o mașină, înseamnă a plăti un impozit mare, a deține o a doua mașină, înseamnă un impozit imens, aproape imposibil de plătit. A parca mașina în centrul orașului este …. imposibil. Parcarea este în continuare mult prea ieftină la Sibiu și unitară ca preț, indiferent de zonă. Centrul ar trebui taxat măcar cu un leu pe oră… sau progresiv pană la 10 lei pentru a patra oră de parcare… de exemplu. Cum a putut administrația orașului să permită parcarea în Piața Mică? Dacă totuși există acea parcare, aș taxa fițoșii cu măcar 50 de lei pe oră. Evident, banii din parcări s-ar folosi la construcția de parcări supraetajate aflate în proximitatea centrului (de exemplu parcarea de la gara poate deveni o parcare modernă pe 5-6 nivele), așa cum s-a construit spre exemplu la Bergen – Norvegia, la îmbunătățirea transportului în comun și de ce nu, în viitor la construcția a doua linii de metrou: Aeroport – Mall; Terezian – Calea Dumbrăvii… vise.

Aparenta ordine a liniilor de parcare frumos marcate in centrul orașului este doar esența haosului din centru. Practic, este imperios necesar desființarea parcărilor din centrul istoric și limitarea traficului strict la mașinile de aprovizionare, eventual cu includerea rezidenților. In orașele europene similare o mare proporție dintre cei ce trăiesc în centru nu dețin o mașină…. căci nu au unde să o parcheze sau nu-și permit financiar să o parcheze!
Domnilor administratori, trebuie să faceți ceva!

Dar ca să faci ceva, ai nevoie de vise, de proiecte locale, de hotărâri locale în folosul comunității… Ai nevoie de camere radar care să-i domolească pe cei ce se cred singuri în trafic, ai nevoie de amenzi grele pentru cei ce se abat grav de la comportamentul civic, ai nevoie de amenzi pentru parcare pe două spații de parcare, inclusiv pentru călcarea chenarului de parcare, etc… ai nevoie de simț civic!

Se poate face ordine, dacă se vrea, iar Sibiul se poate înscrie între orașele europene, acolo unde aspiră, de fapt.
Cursele de motociclete de pe Bulevardul Mihai Viteazul

Sunt indignat la lipsa de reactie a autoritatilor orasului la tulburarea linistii publice de curse de motociclete la ore tarzii pe Bulevardul Mihai Viteazul, la agresivitatea vitezomanilor in trafic, la nesimtirea care pune incet dar sigur stapanire pe oras, la sufocarea orasului vechi de masini parcate inutil, cu niste taxe aproape inexistente….
Dacă nu se vor aplica măsuri urgente, vom fi sugrumați într-un oraș poluat, dezordonat, uciși de agresivitatea din trafic, înainte ca dârele morții de pe cer să ne dea lovitura finală.

Toni Victor Moldovan

Ultima oră

Comentariul meu

Publică