Licitațiile pentru autostrada Sibiu - Pitești în pericol de a fi anulate. Se decide luni
Foto arhivă

Premierul Mihai Tudose și Ministrul Transporturilor Felix Stroe se întâlnesc luni cu reprezentanți ai firmei Strabag. Aceștia din urmă cer revocarea unui ordin dat de fostul ministru Răzvan Cuc, iar asta ar însemna anularea licitațiilor pentru autostrăzi în valoare de 17 miliarde de lei.

Oficiali ai Guvernului se vor întâlni luni cu reprezentanții Strabag, care solicită revocarea Ordinului Ministrului Transporturilor 600/2017, spun sursele noastre. De asemenea, austriecii mai cer revenirea la criteriul de atribuire „cel mai scăzut preț” și reintroducerea arbitrajelor și Comisiiilor de Adjudecare a Dsiputelor în cazul soluționării disputelor cu statul român.

Ordinul 600/2017, promovat de fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc, stabileşte, printre altele, ca disputele cu constructorii să fie soluţionate în instanţele din România, şi nu ca până acum în Comisii de Adjudecare a Disputelor (CAD) din România şi la Curtea de Arbitraj Internaţional de la Paris.
Constructorul austriac împreună cu alte firme de construcții au semnat un memoriu prin care au cerut anularea acelui ordin, precum și prelungirea termenului de depunere a ofertelor în cadrul licitațiilor pentru Drum Expres Craiova – Pitești, Autostrada Sibiu – Pitești și Autostrada de Centură București.

Între timp, în ciuda nemuțumirilor exprimate de către constructori, Compania de Drumuri a primit zeci de oferte la noile licitații, inclusiv de la cei care au semnat memoriul. De asemenea, a primit oferte și de la cei mai performanţi constructori din România, care au finalizat înainte de termen vechi autostrăzi.

Austrieci versus francezi și americani
Dacă va fi revocat OMT 600/2017, licitațiile lansate în baza acestuia riscă să fie anulate, atrag atenția sursele noastre. Astfel, vor fi noi întârzieri la autostrada Sibiu – Pitești, cerută de Renault. De altfel, francezii, care dețin cel mai mare exportator al țării, au amenințat că pleacă din România dacă Guvernul mai întârzie construcția celei mai așteptate autostrăzi. De asemenea, vor fi nemulțumiți și americanii de la Ford care au cerut urgentarea demersurilor pentru realizarea șoselei de mare viteză Craiova – Pitești.

Mai multe firme de construcţii, printre care Strabag, Max Boegl, Geiger, Hidroconstrucţia, PORR, precum şi Asociaţia Română a Antreprenorilor în Construcţii (ARACO) au semnat un Memorandum de 31 de pagini prin care cer anularea OMT 600/2017. Ordinul prevede, printre altele, ca disputele dintre constructori şi statul român să fie soluţionate în instanţele româneşti, şi nu în Comisii de Adjudecare a Disputelor (CAD) şi la Curtea de Arbitraj de la Paris ca până acum.
Nemulțumiți de OMT 600/2017, austriecii de la Strabag au contestat noile condiții contractuale de la licitațiile pentru autostrăzi. Contestațiile le-au fost însă respinse, iar aceștia nu au depus oferte mai departe.

În schimb, CNAIR a primit zeci de oferte în cadrul licitaţiilor lansate pentru Autostrada de Centură a Capitalei, Autostrada Sibiu – Piteşti şi Drumul Expres Craiova – Piteşti.
La cele mai noi licitaţii s-au înscris şi membri ai ARACO, precum italienii de la Astaldi. Mai nou, la licitaţiile de autostrăzi au depus ofertă şi austriecii de la PORR, care au semnat direct acel Memorandum.

Şi cu autostrada surpată, şi cu banii luaţi
Schimbarea modului de soluţionare a litigiilor a avut loc după ce Curtea de Arbitraj de la Paris a obligat România în luna martie la plata unor despăgubiri de 83 de milioane de lei către italienii de la Salini, care au construit „autostrada surpată”, adică lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie, ulterior demolat şi refăcut în regie proprie de Compania de Autostrăzi. Decizia Curţii de Arbitraj de la Paris era una intermediară şi mai putea fi atacată.
Anul acesta, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat la licitație până acum proiecte în valoare de 16,8 miliarde de lei, printre care Autostrada de Centură a Capitalei (secțiunea de Sud), Drumul Expres Craiova – Piteşti și secțiunile 1 și 5 din Autostrada Sibiu – Pitești.

Sursa www.aconomica.net

Ultima oră