Pare incredibil dar noul SF al autostrăzii peste munți este de fapt o copie fidelă a unui proiect ce este expirat de aproape zece ani de zile.
Noul studiu de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti pare o copie „la indigo“ a proiectului expirat din 2008. De altfel, de-a lungul timpului, mai multe firme au prezentat oficialilor Ministerului Transporturilor variante ale aceluiaşi proiect și au încasat onorarii, anunță Capital. Odiseea autostrăzii Sibiu-Piteşti a intrat deja în procedura de licitaţii la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. După ani de amânări şi blocaje, cei aproximativ 116 kilometri de autostradă, între Sibiu-Piteşti, se construiesc în baza unui studiu de fezabilitate realizat încă din anul 2008. Constructorii îi vom afla la începutul anului viitor, dar primele lucrări încep abia în 2019. Proiectarea durează aproximativ 12 luni, iar costul celor aproximativ 116 km este de aproximativ 3 miliarde de dolari.
Calculele sunt eronate
Termenul realist privind construirea autostrăzii Sibiu-Piteşti depinde de finanţare şi de obţinerea acordului de mediu. Astăzi, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu are bani şi nici aprobarea Ministerului Mediului pentru construcţia autostrăzii care traversează Carpaţii Meridionali. Oficialii guvernamentali vor să construiască cei 116 kilometri cu bani europeni, dar pentru asta trebuie să convingă Comisia Europeană să aprobe proiectul, cu tot cu împărţirea lucrărilor în cinci segmente. Tragic este că, în faţa oficialilor europeni, Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, va fi nevoit să se prezinte cu un proiect suspectat de inginerii cu experienţă în construcţia de drumuri şi autostrăzi din România ca fiind plagiat. „Acest obiectiv, autostrada Sibiu-Piteşti, poate fi promovat pe documentaţia din 2008. Oamenii spun «nu avem studii de teren, relieful este acelaşi, nu se traversează cursuri importante de apă». Specialiştii Institutului Geologic al României ne-au furnizat un studiu (…). Al patrulea sau cincilea consultant vine şi demonstrează că acelaşi traseu este fezabil“, a declarat directorul general al CNAIR, Ştefan Ioniţă, în faţa specialiştilor în construcţia drumurilor din cadrul Asociaţiei Generală a Inginerilor din România. În teorie, un studiu de fezabilitate confirmat de atâtea ori de mai multe companii de profil ar trebui să fie „beton“. Cu toate acestea, iar istoria recentă ne-a demonstrat, studiul de fezabilitate se dovedeşte de cele mai multe ori eronat în momentul în care se începe construcţia efectivă. Totuşi, lucrurile trebuie să avanseze. „Nu există altă opţiune. La finele lunii octombrie vom ridica în SEAP alte două sectoare din autostrada Sibiu-Piteşti. Rămâne de clarificat doar tronsonul 3. Proiectarea şi execuţia loturilor 2 şi 3 din autostrada Sibiu-Piteşti sunt în procedură de licitaţie“, a explicat Ștefan Ioniţă.
Conform CNAIR, studiul de fezabilitate (SF) pentru autostrada Sibiu-Piteşti realizat în anul 2008 a costat aproximativ 2 milioane euro, bani încasaţi de compania IPTANA. În prezent, SPEA-Tecnic, asocierea care trebuia să reactualizeze SF-ul din 2008, a încasat aproximativ un milion de euro. „Asocierea şi-a încheiat activitatea. Instanţa va stabili dacă şi cât mai trebuie să plătim. Deschidem ofertele pentru loturile 1 şi 5, în primăvară vom avea constructori pentru toate loturile. Primii constructori îi vom avea în ianuarie-februarie, sper să nu avem probleme cu aceste contestaţii“, susţine Ioniţă. El a precizat că o parte din autostradă se poate finaliza în 2020, „dacă avem condiţii legislative şi constructori“. Întrebat care sunt firmele care au depus oferte pentru construcţia celor două loturi din autostrada Sibiu-Piteşti, oficialul CNAIR a spus că sunt interesate foarte multe firme, „companii din România, Europa şi Asia“.
La dezbatere a participat şi Nicolae Noica, fost ministru al Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului. Acesta a atras atenţia că „este nevoie de un act guvernamental prin care să stabilim reguli de păstrare, inventariere, cercetare a arhivelor, întocmite cu prilejul realizării studiilor proiectelor obiectivelor strategice, cu precădere ale studiilor geotehnice“. În opinia fostului ministru, doar astfel poate exista continuitate şi eficienţă în abordarea proiectelor de infrastructură importante. Potrivit acestuia, încă din 1998 există planuri de amenajare a teritoriului care stabilesc traseele de autostrăzi. „Aceste planuri sunt aprobate de Parlament prin lege. Traseul autostrăzii Sibiu-Piteşti e stabilit de atunci! Studiul este plagiat, peste 90% este identic. IPTANA a făcut 600 de forări geotehnice, au trecut anii şi dosarele au stat în sertare. Am avut alt contract, alţi bani aruncaţi“, a arătat fostul ministru al Transporturilor.