Autostrada demolată între Sibiu și Orăștie va costa statul român 181 milioane lei în plus

Lotul problemă al autostrăzii Sibiu – Orăștie continuă să fie aspirator de bani. Statul mai are nevoie de încă 181 milioane lei pentru rezolvarea completă a problemelor existente.

Problemele de pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu – Orăştie sunt departe de a fi rezolvate, deşi a fost redeschis traficului în octombrie anul trecut, după repararea secţiunii demolate de 200 de metri. Pentru remedierea problemelor şi finalizarea lucrărilor, şefii de la Drumuri estimează că mai e nevoie de încă 181 milioane de lei. Valoarea iniţială a contractului semnat cu constructorul italian se ridica la 604 milioane de lei, anunță economica.net. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) estimează că suma necesară de decontat pentru autostrada Orăştie-Sibiu va fi anul acesta la 106,9 milioane de lei iar anul viitor de 181 milioane de lei.
Din suma pentru anul acesta, circa 280.000 de lei sunt pentru lotul 2 al autostrăzii, 15 milioane de lei pentru execuţie spaţii de servicii şi finalizare ITS pe lotul 3, iar 1,64 milioane de lei pentru expertiza tehnică a lotului 3. Cea mai mare sumă, de 90 de milioane lei, reprezintă valoarea solicitată de către Salini Impregilo, constructorul italian al lotului 3, în cadrul litigiului declanşat împotriva CNAIR după rezilierea contractului.
Suma de 181 milioane de lei solicitată în 2018 reprezintă valoarea estimată a contractului pentru remedierea şi finalizarea lucrărilor de pe lotul 3, cuprins între localităţile Sălişte şi Cunţa.
După ce anul trecut spuneau că expertiza lucrărilor de pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu – Orăştie va fi făcută de către un consultat al Băncii Europene de Investiţii (BEI), oficialii de la Drumuri vor acum să reia licitaţia pentru expertiză. Asta din cauză că Ministerul Fondurilor Europene nu a fost de acord cu includerea serviciilor de expertizare în cadrul Acordului PASSA, acord încheiat între BEI şi MFE în cadrul căruia CNAIR SA este beneficiar final.
Expertiza tehnică ar urma să fie finalizată anul acesta, urmând ca anul viitor să fie lansată licitaţia pentru finalizarea lucrărilor şi remedierea problemelor de pe acest lot, estimată la 181 milioane de lei. Noul contract de „Proiectare şi execuţie autostrada Oraştie – Sibiu, lot 3: km 43+855 – km 65+965 – rest de executat şi realizare lucrări de remediere” va include 2 luni de proiectare şi 6 luni pentru execuţie. Dacă nu vor fi contestaţii, lucrările de remediere a acestui lot ar putea fi terminate până la finele anului viitor, conform estimărilor CNAIR.
Tot până la finele anului viitor, oficialii de la Drumuri vor să demareze la rândul lor un litigiu împotriva constructorului italian pentru recuperarea daunelor cauzate de încetarea contractului. Asta după ce în septembrie 2015 Salini Impregilo a chemat CNAIR la Curtea de Arbitraj de la Paris şi a solicitat daune de circa 90 de milioane de lei. În acest litigiu, CNAIR este reprezentantă deocamdată de către juriştii companiei, dar intenţionează ca până la finele lunii mai să contracteze serviciile unei case de avocatură.

Alunecări pe dealul Bucium
Pe dealul Bucium, zona cuprinsă între kilometrul (km) 63 şi km 64, compania a constatat o cedare a stabilităţii terenului. În plus, CNAIR a identificat crearea unui prag de rupere spre coama dealului, cu lungimea aproximativă de 200 metri şi înălţimi diferite în lungul acestuia, al cărui aspect confirmă existenţa unei tendinţe de alunecare. Reprezentanţii companiei susţin însă că acesta s-a echilibrat momentan, cu mult în amonte faţă de autostradă, iar aceste cedări ale terenului erau vizibile anterior rezilierii contractului cu Salini Impregilo. „Menţionăm că aceste cedări ale terenului existau şi erau vizibile anterior rezilierii contractului de lucrări iar evoluţia din anul 2016 este ca urmare a nefinalizării lucrărilor şi nerealizării lucrărilor de conservare/protejare a versanţilor de către Salini Impregilo”, au explicat reprezentanţii CNAIR.
Aceştia consideră că alunecările din zona adiacentă autostrăzii sunt doar de suprafaţă, iar cauza este reprezentantă de fenomenul de îngheţ-dezgheţ şi umiditatea crescută.
Reprezentanţii companiei susţin că situaţia este monitorizată permanent şi CNAIR ia în prezent măsuri pentru asigurarea scurgerii apelor, curăţarea şanţurilor şi podeţelor şi asanarea apelor care băltesc pe suprafaţa versantului. În plus, compania a decis mobilizarea unei echipe de intervenţie pregătită să acţioneze în orice moment pentru degajarea pământului alunecat în şanţul existent de la baza corpului autostrăzii.

Ultima oră