Abandonat timp de un an de zile proiectul autostrăzii Sibiu – Făgăraș, a fost readus pe tapet de către autorități. Autostrada ar urma să aibă 72 de kilometri, iar traseul a fost deja avizat.
Compania de Drumuri resuscitează proiectul autostrăzii Sibiu – Făgăraş, care a fost suspendat mai bine de un an din cauza „lipsei de finanţare”. Această şosea de mare viteză nu se numără însă printre proiectele de autostrăzi din programul economic al PSD, partidul care va forma viitorul Executiv, anunță economica.net. Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Făgăraş” a fost suspendat din cauza lipsei sursei de finanţare în data de 18 noiembrie 2015, pentru o perioada de 12 luni. Cu o zi înainte, respectiv pe 17 noiembrie 2015, a fost învestit Guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloş.
La mai bine de un an de la suspendarea acestui contract, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţă că a găsit sursă de finanţare pentru proiect.
„Având în vedere că a fost identificată sursa de finanţare pentru acest obiectiv şi solicitarea prestatorului cu privire la perioada de timp necesară Asocierii pentru a se mobiliza, în vederea demarării serviciilor rămase de executat, ridicarea suspendării îşi va face efectul începând cu data de 17 ianuarie 2017”, se arată într-un document al CNAIR, publicat pe forumul de infrastructură PeUndeMerg.
Traseul a fost avizat de anul trecut
Proiectul de revizuire a Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Făgăraş se afla într-un stadiu destul de avansat în momentul suspendării, după cum reiese din documentul CNAIR. Astfel, fusese avizat inclusiv traseul viitoarei autostrăzi. „Documentaţia în faza de Studiu de Fezabilitate – Studiu de traseu pentru obiectivul „Autostrada Sibiu -Făgăraş” a fost avizată în CTE – CNAIR în data de 2 noiembrie 2015″, se mai arată în documentul publicat pe forumul de infrastructură. Contractul de „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Făgăraş” a fost semnat în aprilie 2015, având o valoare estimată de 16,3 milioane de lei fără TVA” (circa 3,7 milioane euro). Atribuit prin licitaţie Asocierii AECOM INGENIERIA SRL – CONSITRANS SRL – SEARCH CORPORATION, acesta urma să se deruleze într-o perioadă de 17 luni, iar finanţarea să fie asigurată din Fonduri Europene pentru Dezvoltare Regională (FEDR 85%) şi bugetul de stat (15%). Proiectul de revizuire a studiului de fezabilitate în cazul celor 72 de kilometri de autostradă între Sibiu şi Făgăraş face parte din planul realizării autostrăzii dintre Sibiu şi Braşov.
Pregătiri pentru Făgăraş-Braşov
Pe lângă proiectul Sibiu – Făgăraş, Compania de Drumuri intenţionează să lanseze licitaţie şi pentru Braşov – Făgăraş, astfel încât până în 2020 cele două mari oraşe din Ardeal, Sibiu şi Braşov, să fie legate prin autostradă. „Documentaţia necesară demarării procedurii de achiziţie publică (Caietul de sarcini, Referatul de necesitate şi Programul de Achiziţii Publice) pentru „Revizuire Studiu de Fezabilitate şi elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Făgăraş-Braşov” este în curs de pregătire”, se mai arată în documentul CNAIR. Reprezentanţii companiei arată că proiectul şoselei de mare viteză dintre Sibiu şi Braşov este inclus şi în Master Plan, termenul estimat pentru începerea efectivă a lucrărilor fiind anul 2018.
Sibiu-Braşov sau Braşov-Tg Mureş?
Proiectul autostrăzii Sibiu-Făgăraş, resuscitat pe ultima sută de metri a conducerii tehnocrate, nu apare însă şi în lista proiectelor prioritare de infrastructură rutieră din Programul Economic al partidului care a câştigat alegerile parlamentare (galerie foto). În schimb, PSD vrea să resusciteze la rândul său Autostrada Transilvania pe vechiul său traseu, de la Braşov la Târgu Mureş. Deşi nu se regăseşte pe lista de priorităţi a PSD, asta nu înseamnă neapărat că proiectul autostrăzii Sibiu-Făgăraş nu va fi continuat. Nu este exclusă posibilitatea ca cele două proiecte, Sibiu – Braşov şi Braşov – Tg. Mureş să fie derulate în paralel.