alvin tofler previziuni - invatamantul si socul viitorului in care traim


Șocul viitorului (titlu original: Future Shock) este o carte publicată în 1970 de sociologul și futurologul american Alvin Toffler. Cartea a fost publicată în 50 de țări și care s-a vândut în peste 15 milioane de copii.alvin_toffler_everyday_disruption_1_638_61342100

Termenul „Șocul viitorului”, descrie starea psihologică a persoanelor fizice, precum și a societăților, ce se confruntă cu impresia că „prea multe schimbări au avut loc într-un timp prea scurt”. Conceptul este legat de termenul „singularitate tehnologică”, care a apărut în secolul al XXI-lea.

Toffler sugerează că societatea este într-o fază de schimbare structurală enormă, o revoluție de la o societate industrială la o „societate super-industrială”. Această transformare confundă oamenii și accelerează progresul social și tehnologic, duce la „deconectarea” de restul lumii, sub rezerva unui „stres și dezorientări distructive” – șocul viitorului. Toffler continuă prin atribuirea majorității problemelor sociale șocului viitorului. Acesta descrie acesti tip de „șoc” ca o „supraîncărcare de informații”. 

Scriitorul și futurologul american Alvin Toffler, autor al unor cărți de succes care au inspirat mai mulți lideri mondiali, a decedat la Los Angeles la vârsta de 87 de ani, anul acesta, in iuie 2016.

CATEVA PREVIZIUNI

  1. Rapiditatea cu care vor fi transmise informatiile va determina omenirea sa intre in era “petabyte-ului”, o unitate de masura, destocare si de putere informatica superioara deja mult uzitatului gigabyte.
  1. Stiinta si tehnologia se vor dezvolta intr-un ritm atat de rapid,incat cei mai multi oameni nu vor putea sa “digere” acest aflux de informatii si vor fi tentati sa se “deconecteze” de la acest ritm de viata mult prea trepidant.
  1. Ceea ce-i lipseşte învăţământului este o orientare consecventă şi un punct de pornire logic. Orientarea este supraindustrialismul. Punctul de pornire – viitorul.                                            Alvin Tofflerîn Şocul viitorului.
  1. În ce priveşte învăţământul, lecţia este clară: obiectivul lui fundamental trebuie să fie acela de a spori „capacitatea de adaptare” a individului, pentru ca acesta să se poată adapta repede şi uşor la noutatea permanentă. Şi cu cât ritmul schimbărilor este mai rapid, cu atât se cere mai multă atenţie pentru a discerne tipul de evenimente ce vor surveni. Nu mai este suficient ca Johnny să înţeleagă trecutul. Nu este suficient nici ca el să înţeleagă prezentul, căci mediul ambiant imediat va dispărea curând. Johnny trebuie să înveţe să anticipeze sensul şi ritmul schimbărilor. El trebuie, ca să ne exprimăm în termeni tehnici, să facă previziuni repetate, probabiliste şi pe termen din ce în ce mai lung. Şi la fel trebuie să facă şi profesorii lui Johnny.

                                                                               Alvin Toffler în Şocul viitorului, Noua revoluție a învățământului

  1. Astăzi numeroşi profesori sunt stânjeniţi când li se aminteşte că tot felul de valori sunt transmise elevilor, dacă nu prin manuale, măcar prin diverse elemente ca: locul ocupat în clasă, clopoţelul şcolii, segregaţia după vârstă, deosebirile de clasă socială, autoritatea profesorului, faptul însuşi că elevii se află într-o şcoală, şi nu în sânul comunităţii. Toate detaliile de felul acesta transmit mesaje nevorbite elevului, modelându-i atitudinile şi părerile.                                                              Alvin Tofflerîn Şocul viitorului, Unificarea tehnicilor. 
  1. Adolescenţilor li s-ar putea cere să petreacă un timp într-o comunitate de la începuturile erei industriale şi să lucreze în „morile” şi fabricile sale. O asemenea educaţie, „pe viu”, le-ar oferi perspectiva istorică pe care nu le-ar asigura-o nicio carte.
  2. Alvin Toffler în Şocul viitorului, Enclave ale trecutului. Analfabeţii secolului XXI nu vor fi cei care nu ştiu să scrie şi să citească, ci aceia care nu pot învăţa, dezvăţa şi reînvăţa.

Ultima oră

Comentariul meu