Un specialist în infrastructura rutieră ne avertizează că dacă lotul trei al autostrăzii Sibiu – Orăștie va fi redeschis în septembrie, cel mai probabil fisurile vor reapărea în asflat în maxim o lună de zile.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale continuă să aplice, în cazul lotului 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, soluţiile ineficiente aplicate de constructorul italian Impregilo, iar dacă lotul va fi deschis circulaţiei în septembrie, aşa cum a cerut ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, foarte probabil vor reapărea fisuri într-o lună de zile, a declarat, pentru News.ro, specialistul în infrastructură Mihai Crăciun, anunta adevarul.ro.
Ministrul Transporturilor, care a vizitat luna trecută lotul 3 al autostrăzii, a cerut terminarea lucrărilor şi redeschiderea circulaţiei în luna septembrie. Actuala soluţie folosită de CNADNR, care a decis să refacă în regie proprie porţiunea cu probleme de la kilometrul 276, este cea folosită şi de constructorul Impregilo, susţine specialistul. Contractul dintre CNADNR şi grupul Impregilo, care a devenit ulterior Salini-Impregilo, a fost semnat în 2011 şi a fost reziliat în ianuarie 2016.
„CNADNR face acolo terasamente, adică practic aşează pământ peste zona afectată. Problema reală este însă dedesubt, unde sunt izvoare subterane care îşi schimbă mereu cursul, solul fiind unul nisipos. Aceeaşi soluţie a aplicat-o şi Impregilo“, a afirmat, pentru News.ro, specialistul Mihai Crăciun, unul dintre fondatorii asociaţiei Construim România. Potrivit specialistului, soluţia eficientă pentru porţiunea afectată ar fi construirea unui viaduct, cu piloni de beton înfipţi în stratul de stâncă aflat sub solul nisipos. O astfel lucrare ar dura, însă, minimum un an, ceea ce face imposibilă respectarea termenului cerut de autorităţi.
În plus, pe lotul 3 mai există o problemă majoră, la viaductul Aciliu, aflat la circa doi kilometri de zona scufundată. „Au apărut fisuri la ambele capete ale viaductului. Soluţia ar fi lungirea acestuia, pentru creşterea stabilităţii, iar această lucrare ar dura doi ani“, a estimat Crăciun. În apropiere de viaduct se află dealul Bucium, care, pe o lungime de circa 600 de metri, aluncă uşor la vale după fiecare ploaie puternică, din cauza solului nisipos. Probleme grave de pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie au fost indicate şi de către consilierul premierului Dacian Cioloş pentru infrastructură, Cătălin Drulă. El a scris pe Facebook că refacerea lotului 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie va dura până în 2018, chiar dacă circulaţia s-ar putea deschide în această toamnă, pentru a decongestiona traficul pe drumul naţional pe care a fost deviată circulaţia din septembrie 2015 până în prezent.
Pentru finalizarea lucrărilor este nevoie de o expertiză tehnică care să evidenţieze exact de ce este nevoie şi de un proiect corespunzător, consideră Drulă. „Discutăm despre lucrări masive şi despre un calendar de refacere a tuturor zonelor afectate care se întinde pînă în anul 2018, luând în considerare şi timpul necesar realizării expertizei şi proiectului respectiv. De menţionat că aceste lucrări sunt în vasta lor majoritate în afara părţii carosabile“, a scris Drulă pe Facebook.
Reluarea circulaţiei pe tronsonul de autostradă este necesară cât mai repede pentru că drumul naţional paralel nu face faţă traficului şi au loc accidente grave. „Avem 22 de kilometri de autostradă închişi şi traficul deviat pe drumul naţional paralel. Drum pe care au avut loc de la închiderea din septembrie 2015 pînă acum 17 accidente grave cu 7 morţi şi 37 de răniţi, cifre preluate dintr-un articol publicat de Asociaţia Pro Infrastructură. Ultimul accident a avut loc ieri – o femeie însărcinată în luna a patra a rămas încarcerată“, a mai scris Drulă.
Soluţia la alternativa aşteptării până în 2018 este ca „groapa“, o zonă de 200 de metri unde corpul autostrăzii a fost excavat complet, să fie refăcută pe baza unui proiect tehnic realizat de un reputat specialist, consideră consilierul premierului. Acest proiect tehnic ar trata şi problema drenării apelor şi ar oferi soluţii pentru încă aproximativ 10 zone unde au apărut degradări mai mici ale autostrăzii. După această refacere, în această toamnă, autostrada putea fi redeschisă traficului. Contractul de proiectare şi execuţie pentru lotul 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu, cu o lungime de 22 de kilometri, a fost încheiat în mai 2011 cu firma italiană Salini Impregilo.
Lotul a fost inaugurat în noiembrie 2014, cu două zile înainte de turul al doilea al alegerilor prezidenţiale, în prezenţa premierului Victor Ponta, candidat la alegeri. În septembrie 2015, lotul a fost închis, iar o porţiune de câteva sute de metri a fost demolată, din cauză că au apărut fisuri şi denivelări grave pe carosabil. Sursa: adevarul.ro