România este una dintre ţările care au aderat la proiectul rutier Via Carpatia, o autostradă care urmează să lege Marea Mediterană de Marea Baltică. Noua autostradă, aflată deocamdată la nivel de discuţii, are două trasee propuse pe teritoriul României.
Mai multe state est-europene, printre care şi România, vor să construiască împreună o axă rutieră care să lege Lituania de Bulgaria, conform unei declaraţii comune semnate joi, la Varşovia.
Numit „Via Carpatia”, proiectul a primit deja adeziunea a şapte ţări – Lituania, Ungaria, Slovacia, Polonia, România, Ucraina şi Turcia – semnatare ale declaraţiei, a declarat ministrul polonez al infrastructurii, Andrzej Adamczyk.
Bulgaria, interesată şi ea de proiect, se va angaja ‘cu următoarea ocazie’, în timp ce Republica Cehă a asistat la întâlnirea de la Varşovia ‘în calitate de observator’, a adăugat el.
Într-unul dintre scenariile propuse, autostrada ar urma să plece din nordul Greciei şi să traverseze estul Europei, până în Lituania, la Marea Baltică.
‘Via Carpatia este o axă vitală pentru dezvoltarea regiunilor din Europa Centrală şi de Est. Este o cale de comunicare care ar încălca principiul, în vigoare până acum, de realizare unor artere în direcţia est-vest’, a mai declarat ministrul presei.
Nu a fost furnizată nicio cifră privind costul proiectului sau data la care va fi demarat, însă promotorii speră să obţină o contribuţie de la UE pentru finanţarea sa.
Autostrada Via Carpathia este de mai mulţi ani inclusă pe lista proiectelor internaţionale rutiere în care este implicată România. Ea apare de fapt şi pe site-ul Companiei de Autostrăzi, existând două variante de traseu.
Ruta principală constă în construirea unei autostrăzi pe traseul Borş (la graniţa cu Ungaria, acolo unde trebuie să ajungă şi Autostrada Transilvania)-Oradea-Arad-Timişoara-Lugoj-Drobeta Turnu Severin-Vînju Mare-Calafa (la graniţa cu Bulgaria).O parte din autostradă deja există, între Arad şi Lugoj. Lungimea totală a autostrăzii este de 462 km.
Ruta alternativă care apare pe site-ul CNADNR are o lungime de 936 km, are avantajul că urmăreşte în mare parte traseul vechiului Coridor 4, unde există deja autostradă, mai puţin tronsonul Sibiu-Piteşti, dar nu face conexiunea cu Marea Mediterană, ci doar cu Marea Neagră, la Constanţa. Autodstrada ar urma traseul Borş-Oradea-Arad (momentan nu exisă autostradă acolo), şi de acolo ar urma să se lege de autostrada de pe vechiul coridor IV, care este construită deja în mare parte: Arad-Timişoara-Lugoj-Deva-Orăştie-Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Constanţa.
Sursa www.economica.net