Intrarea în insolvență a uneia din cele mai mari companii de bricolaj din România, nu pare să fie o surpriză pentru concurență. Cei de la Praktiker spun că nu e nicio noutate, iar alți retaileri spun că se așteptau. Firmele care au de recuperat sume importante de bani cred că strategia din ultimii doi ani a Ambient-ului a dus la situația dificilă de acum a firmei sibianului Ioan Ciolan.
Cererea de intrare in insolventa a Ambient Sibiu, candva in top 3 al celor mai mari retaileri specializati in bricolaj la nivel local, nu este “nicio noutate” pentru un segment invadat de tot mai multi jucatori si vine intr-un moment in care piata de profil trece printr-un amplu proces de reasezare, cred vocile din piata, conform unui material publicat de wall-street.ro.
Situatia prin care trece Ambient Sibiu a fost analizata de actori importanti din piata de profil, acolo unde aproape toti furnizorii, producatorii, dar si concurenti directi din zona de bricolaj sustin la unison ca un astfel de moment neplacut in activitatea unui business (intrarea in insolventa – n.r.) era de asteptat.
“Era o situatie fireasca pentru piata de profil. Numarul retailerilor specializati in bricolaj este mult prea ridicat pentru ceea ce poate oferi Romania in momentul de fata. Este un pas normal, care va mai aduce dupa sine si alte insolvente sau exituri din industrie. (…) Din pacate, iesirea din insolventa a unei companii la nivel local are o rata de succes destul de scazuta. (…) Vor urma si alte insolvente in urmatorii doi ani. Piata romaneasca este prea mica pentru atat de multi jucatori. Nu doresc nimanui sa intre in insolventa”, a declarat Omer Susli, proprietarul Praktiker Romania, companie care la randul sau s-a confruntat cu mari probleme financiare in timpul crizei, dar care sub conducerea noului proprietar incepe sa recupereze din decalajul suferit in ultimii ani.
Intrebat de wall-street.ro daca ia in calcul o posibila achizitie a activelor detinute de catre Ambient pentru o dezvoltare cu precadere in zona Transilivaniei, Omer Susli a aratat ca inca nu este pregatit pentru preluarea unui jucator atat de mare, asa cum este cazul business-ului patronat de catre omul de afaceri Ambient Sibiu, companie care in momentul de fata numara 12 centre comerciale si afaceri care la nivelul anului trecut s-au ridicat la 112 milioane de euro.
Concurenta si-a spus cuvantul: Ambient a pierdut chiar la el acasa
Viziunea omului de afaceri Ioan Ciolan de a dezvolta o companie strict in regiunea Transilvaniei, fara o directie de expansiune si in alte puncte cheie din tara, este unul din principalele motive care ar fi dus la intrarea in insolventa a Ambient, sustin surse din piata.
“Monitorizam activitatea Ambient de ani de zile, iar la nivel de discutii niciunul dintre furnizori nu s-a aratat pe deplin multumit. Au fost companii care erau captive, mai ales datorita volumelor pe care le realizau, dar lucrul acesta s-a schimbat in anul 2008, cand retailerul a fost zguduit de probleme. (…) Au mai existat tentative de restructurare, insa insolventa era de asteptat. Expansiunea concurentei in zona Transilvaniei a jucat un rol esential in dinamica business-ului Ambient. (…) De cativa ani toata lumea vorbeste de problemele Ambient, de la angajati pana la competitori. Era o chestiune de timp pana cand aceasta decizie sa devina publica”, au aratat surse din piata citate de Wall-Street.ro
Potrivit acestora, situatia actuala este cu mult diferita fata de ceea ce se intampla in urma cu cinci ani. “Este posibil sa asistam la un nou val de insolvente, insa nu doar in bricolaj, ci mai ales in piata constructiilor, in randul companiilor cu o activitate mai intensa in zona proiectelor publice”.
Un exit al lui antreprenorului roman Ioan Ciolan din bricolaj?
Specialisti din piata vorbesc inclusiv de un posibil exit al antreprenorului roman din business-ul DIY. “Prin insolventa, Ioan Ciolan nu va face altceva decat sa isi puna la adapost cateva active. Multa lume din piata banuia acesta directie a business-ului. Cand esti un retailer de bricolaj lucrezi pe credit furnizor, dar ai mult cash la dispozitie. Ambient a inceput sa se creada unicul furnizor si livra proiecte cap-coada. In momentul in care au picat cativa dezvoltatori dupa criza a venit declinul. (…) Este foarte posibil ca Ioan Ciolan sa faca inclusiv exit din acest business si sa isi orienteze activitatea in alte segmente, cum ar fi turismul sau sa exploreze poate alte oportunitati”.
O alta cauza care ar fi condus compania in prag de insolventa ar fi si faptul ca o data cu procesul de restructurare al companiei, inceput imediat dupa declinul din 2008, Ioan Ciolan a adus foarte multi angajati care nu aveau o expertiza in zona de constructii sau de DIY.
“Managementul nu a fost din constructii, a fost din zona de food sau alte industrii, de aceea nu s-au putut redresa. (…) Din pacate, situatia din bricolaj nu este chiar atat de roz precum pare. Toate cifrele sunt mult prea optimiste. Exista prea mult optimism, care nu se justifica. Nu sunt cresteri reale, sunt cifre fortate. Nu este o crestere sanatoasa”, au mai precizat acestia.
Ce spun furnizorii si cum sunt afectati de insolventa Ambient
Contactati de catre wall-street.ro, furnizori care colaboreaza cu retailerul sibian sustin ca este regretabila intrarea in incapacitate de plata a Ambient.
“A fost un partener foarte bun pentru noi. Este clar ca grupul va trece printr-un amplu proces de reorganizare ca va conduce la o micsorare a turatiei motoarelor. Am avut o colaborare foarte buna pana in prezent si afacerile au crescut de-a lungul timpului de ambele parti, dar mai ales dupa prima cadere a companiei, in anul 2008”, a declarat Florin Popescu, directorul general Rockwool Romania, unul dintre cei mai importanti producatori de vata bazaltica prezenti pe piata din Romania.
Potrivit acestuia, intrarea in insolventa a Ambient nu va afecta foarte mult activitatea Rockwool pe plan local. “Modul nostru de abordare a fost unul conservator, mai ales in ceea ce priveste stocurile. Suntem la adapost. Ramane de vazut cum se va reorganiza Ambient, asta daca va include si renuntarea la produsele din portofoliu”, a completat managerul Rockwool Romania.
La randul sau, Liviu Stoleru, membru CA si director general Cemacon SA, sustine ca insolventa Ambient nu va avea avut impact negativ asupra business-ulu. “Am simtit ca lucrurile nu merg cum asa cum trebuie si am vandut produse numai cu plata in avans. Semnale nefavorabile au existat inclusiv din interior, astfel ca noi am adoptat o strategie precauta si de mai bine de patru luni de zile nu mai avem produse in magazinele Ambient”, a completat managerul Cemacon, unul dintre cei mai mari producatori de blocuri ceramice (caramizi) din Romania.
Producator de materiale de constructii: Se stie de doi ani de zile de probleme la Ambient. A fost o strategie gresita
Cererea de intrare in insolventa a Ambient, companie care in anul 2013 completa podiumul celor mai mari jucatori de profil la nivel local, nu este un lucru nou pentru piata constructiilor, dar mai ales pentru zona de distrubutie. In opinia lui Dragos Irimescu, director general al producatorului de tigle metalice Wetterbest, probleme cu retailerul de bricolaj se inregistreaza inca din urma cu doi ani de zile, cand business-ul Ambient a inceput usor sa se clatine.
“Probabil este o greseala de strategie. Pentru un business ca al nostru, care produce tigla metalica, existenta unui drive-in, care sa ofere posibilitatea de achizitie a materialelor dorite direct din magazin este un mare avantaj. Daca unor jucatori din piata le merge acest concept, inseamna ca este un exemplu bun”, spune managerul Wetterbest.