Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a declarat joi, la Braşov, că la Bucureşti au avut loc ultimele discuţii cu constructorul Salini Impregilo referitoare la porţiunea din autostrada Sibiu-Orăştie unde au apărut defectele de execuţie, iar dacă acesta nu respectă ce s-a convenit, CNADNR va rezilia contractul şi va prelua lucrările care trebuie executate pe porţiunea respectivă, transmite Agerpres.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a anunţat miercuri, 26 august, participanţii la trafic că începând de la această dată pe autostrada A1 Sibiu – Orăştie a fost instituită restricţionarea traficului şi devierea acestuia de pe calea 2, pe calea 1, pe sensul Orăştie – Sibiu, km 292+450 – km 270+335, în vederea executării lucrărilor de remediere la calea de rulare şi poduri.
[contextly_sidebar id=”CR9ELoqLrzxzo2l2bV3D5Fcoi1vMc76T”]”La Bucureşti sunt joi ultimele discuţii cu constructorul, iar dacă nu respectă ceea ce am convenit, luni va intra compania (CNADNR n.r.) să lucreze. Acolo este o greşeală de execuţie. Proiectul tehnic a fost bun, dar nu a fost respectat de firma din Italia. Lucrările vor fi executate de companie şi cred că vom rezilia contractul cu firma italiană care nu va mai avea dreptul să participe timp de doi ani la nicio licitaţie, lucru valabil pentru toate firmele care nu respectă proiectul de execuţie. Până acum au respectat preţul de contract. Deocamdată nu s-a dat niciun ban în plus pe acest contract, ne judecăm pe anumite sume care sunt în dispute, însă contractul nu a fost plătit”, a precizat directorul CNADNR.
Narcis Neaga a ţinut să adauge că au fost făcute expertize independente pe acest tronson de 400-500 de metri de către profesori universitari de la Facultăţile de Construcţii din Iaşi şi Bucureşti şi au spus că nu s-a respectat proiectul de execuţie.
‘Au fost mai multe variante de execuţie, dar varianta prevăzută în proiectul tehnic aprobat de CNADNR a fost bună, însă nu a fost respectată de constructor’, a menţionat directorul general al CNADNR.
Şeful CNADNR a explicat că problemele la acest segment de autostradă nu s-au declanşat anul acesta, ci odată cu pregătirea proiectului, din cauza acelei prevederi din legislaţia referitoare la achiziţiile publice care impunea atribuirea contractului pe baza preţului cel mai scăzut.
El a menţionat că studiul de fezabilitate realizat pentru tronsonul dintre Cunţa (judeţul Alba) şi Sălişte (judeţul Sibiu) a fost parte a unui studiu de fezabilitate amplu, care a acoperit tot Coridorul IV Pan-european. În studiul de fezabilitate aferent acestui segment se prevedeau alunecări de teren în zona respectivă.
‘Constructorul care a câştigat licitaţia se pare că nu a ţinut cont de aşa ceva şi modul în care a tratat această lucrare a venit într-un oarecare conflict cu forţele naturii de acolo. El a tratat cu superficialitate zona, au început să apară alunecările de teren previzibile şi au început să apară probleme acolo’, a spus Neaga.
Astfel, la câteva săptămâni după darea în folosinţă a tronsonului de autostradă, a apărut prima fisură. Din primele investigaţii de la faţa locului făcute de CNADNR a rezultat că fisura nu este cauzată de alunecările de teren, ci doar de probleme nerezolvate, precum drenurile înfundate.
‘Am stat de vorbă cu constructorul care a lucrat efectiv acolo şi a avut o exprimare de genul: ‘E posibil să cadă toate dealurile de acolo, dar acest viaduct nu va cădea niciodată’. Ne-a explicat tehnic, ne-a spus despre ce este vorba, ceea ce se vede acum, că au fost nişte alunecări, că s-au descoperit anumite pile sau culee – acestea sunt denumiri tehnice. Nu au legătură cu structura de rezistenţă. Din punctul de vedere al siguranţei, nu se poate întâmpla nimic acolo. Nu se poate răsturna viaductul sau să se întâmple ceva. Este un mesaj pe care trebuie să îl înţeleagă toată lumea, spus de constructor, spus de specialişti. Însă, bineînţeles există degradări, au apărut lucruri care nu sunt favorabile construcţiei în sine. A fost o surpriză şi pentru noi, pentru că Impregilo este un constructor mare’, a mai spus Narcis Neaga.