Poziția conducerii Dacia – Renault în legătură cu autostrada Sibiu-Pitești este cunoscută: fără această autostradă, producția din România se va transfera în Maroc. Se știe acest lucru de când, după venirea la putere, cu prețul trădării, în 2012, USL s-a grăbit să anunțe posibila renunțare la acest tronson de transport. Motivul? Costurile foarte mari și dificultatea traseului pe Valea Oltului. Se vorbea atunci de o variantă preferată, Sibiu-Brașov-București, de parcă Piteștiul ar fi tot una cu Brașovul. Nici vorbă de urmările acestei schimbări de strategie guvernamentală, asupra fabricii de la Mioveni. La vremea respectivă, în 2013, dacă nu mă înșel, primarul Sibiului, dl Klaus Iohannis, a susținut varianta brașoveană, motivând și domnia sa cu costurile mai mici și traseul incomparabil mai accesibil decât Valea Oltului. Nici măcar „amănuntele” cu aprobarea mai veche a traseului oltean, ca parte a culoarului IV european, și finanțarea nerambursabilă (într-un procent considerabil), din partea Comisiei Europene, n-au fost suficient de convingătoare pentru premierul Ponta. Și nici pentru primarul Iohannis „amănuntele” astea n-au avut darul de a-i schimba opinia privind susținerea variantei brașovene. Cel puțin nu l-am auzit să fi revenit asupra subiectului.
Timpul a trecut și „Sibiu – Pitești” este în actualitate. De data asta ca prioritate pentru al treilea ministru, socialist, al Transporturilor, în cei trei ani de la venirea la putere a USL. Din păcate, prin mai multe declarații publice decât pași concreți. Oricum, după cum arată calendarul actual, finalizarea autostrăzii pe varianta olteană se întrevede prin 2021, 2022. Și, nici așa, nu e motiv de a sta liniștiți. Conducerea celui mai mare exportator din România a anunțat deja că, în 2020, vor fi luate „măsuri importante”, dacă autostrada Sibiu-Pitești se va dovedi în continuare un vis prea îndepărtat. Capitalismul nu se-mpiedică de mentalitățile dâmbovițene! Locul în piața liberă se menține greu, cu strategii, obiective și termene. Nu cu promisiuni schimbate, de la o guvernare la alta. Ce să mai credem? Victor Ponta se află la începutul celui de-al patrulea an de mandat. Până acum, însă, n-a făcut decât declarații: ba de renunțare la culoarul IV (implicit și fără motivații pertinente), ba de revenire asupra renunțării. Practic, și-a dat cu stângul în dreptul, prost sfătuit sau dintr-o proastă cunoaștere a condițiilor în care România a fost inclusă în proiectul european al modernizării celui mai important drum comercial, ce leagă Europa de Asia.
Personal, mi se pare că nu e lipsit de importanță nici faptul că, în prezent, doi sibieni au roluri importante în soarta autostrăzii oltene, dintre Ardeal și Vechiul Regat. Este vorba, bineînțeles, de președintele țării, Klaus Iohannis, și de directorul general al Companiei naționale de autostrăzi, CNADNR, Narcis Neaga. Președintele Iohannis, cu vorba lui domoală și apăsată, ar trebui să-i cheme la discuții pe ministrul Ioan Rus și pe subalternul său, Narcis Neaga, o dată la două săptămâni, dacă nu în fiecare săptămână. Orice trebuie făcut, până nu va fi prea târziu! De exemplu să fie dat publicității graficul de activități în vederea realizării proiectului. Și dacă nu e respectat graficul, să auzim ce măsuri se iau, dar și ce părere are președintele… Nu mai stau acum să întreb cum de s-au schimbat trei miniștri, de la USL și PSD, dar directorul general al CNADNR a rămas același. Eu aș întreba, eu aș auzi. Trăim în România și asta cere răbdare. Păi, da, răbdare a avut mereu poporul cu toți conducătorii care i-au stat pe cap, va spune „vocea patriotului naționale”, pe bună dreptate, și cu ce s-a ales?
În ce-l privește pe Klaus Iohannis, opinia mea este că orice zi, care trece și nu schimbă felul de a face politică în România, îi mărește șansele de-a se face de râs. Înțeleg că respectă guvernul, dar ca să nu taxezi miștoul de Ferentari pe un subiect ca „Sibiu-Pitești”, mi se pare de-a dreptul periculos. Pentru țară, evident. „Dacă angajaţii Dacia o mai ţin în mitinguri, Renault va muta producţia Dacia în Maroc”. Am citat din d-l prim-ministru VV Ponta, nu dintr-un comentator de presă, nostalgic după gloria USL-ului de altădată, pus să-l apere pe d-l prim-ministru. Așadar muncitorii care vor să-i trezească la realitate pe guvernanți sunt de vină, dacă pleacă Dacia, nu flecăreala lor de oameni slabi. Și ca să nu se dezmintă, Ponta a mai dat o dată, astăzi, cu oiștea-n gard: „Nu orice procuror poate să ancheteze un senator”. Dar procurorul de caz? Că doar el a cerut, ultimativ, Senatului, informații în controversatul caz Dan Șova… Ce părere aveți de o asemenea afirmație, din partea unui alt procuror, ajuns, din pură și socialistă întâmplare, prim-ministru. Dar despre acest caz, despre „Sibiu-Pitești” și despre multe altele, se pare că președintele „României lucrului bine făcut” nu are nimic de spus. Motiv să cred că celebrul și hulitul MCV, prin care UE ne arată ce lucruri proaste face România, se va lega tot mai mult de picioarele lui Ponta… Și ale președintelui țării, prea convins că: „Nu trebuie să comentez eu orice eveniment!”. Să nu disperăm, totuși. Astăzi, d-l președinte KW Iohannis ne-a anunțat că, în politică, am intrat în normalitate. Nu știm, însă, dacă e vorba de normalitatea pe înțelesul domniei sale sau a întregii societăți.