Acesta este semnalui că a sosit sfârșitul scrisului de mână! Sistemul educațional finlandez a decis să substituie cursurile de caligrafie manuală cu unele care au ca scop promovarea folosirii tastaturii QWERTY, și toate astea începând cu anul școlar 2016 – 2017. Odată adoptată această decizie, este foarte probabil ca și restul țărilor să urmeze inițiativa, mulțumită reputației impecabile pe care țara scandinavă o are pe plan mondial în ceea ce privește rezultatele la examenele PISA.
Și aceasta nu este singura modalitate prin care se încearcă „uciderea” caietului dictando; în Statele Unite, standardele Nucleului Comun ( sau Common Core standards) care au fost adoptate în majoriatea statelor, nu cer elevilor decât ca textele lor să fie lizibile și asta numai în clasa întâi. Profesorii se concentrează mai mult pe viteză și pe abilitatea elevilor de a tasta cât mai repede, lucru care se va întâmpla și în Finlanda se pare. „Capacitatea de a tasta cu rapiditate reprezintă o competență națională deosebit de importantă”, este de părere Minna Harmanen, membru al Consiliului Național pentru Educație și cea care elaborează planul de învățământ.
Deși este de acord că această trecere reprezintă o transformare socială importantă, noua metodă va facilita însușirea limbajului deoarece, în ziua de azi, calculatorul este mult mai conectat la viața cotidiană a copiilor decât un caiet A4.
Cine mai scrie de mână în ziua de azi? Din ce în ce mai puține persoane mai cunosc tainele caligrafiei într-o eră în care există tineri care nici măcar nu știu să trimită o scrisoare.
Dacă privim strict din punctul de vedere al utilității, faptele sunt copleșitoare: în viitorul apropiat vom folosi exclusiv dispozitive tehnologice pentru a comunica; scrisul de mână va fi considerat demodat, ineficient și singurii care îi vor mai aprecia frumusețea vor rămâne nostalgicii. Din păcate, în ritmul acesta, scrisul de mână va deveni o artă pierdută și se va regăsi pe aceeași treaptă cu limba latină sau greaca veche.
Școala veche vs Tehnologia viitorului
Așa cum se întâmplă de fiecare dată când un nou succes tehnologic se infiltrează în interiorul programelor școlare, părerile în ceea ce privește implementarea acestui nou curs sunt și pro și contra– cei de modă veche care cred în tradiția învațământului și învățării cu stiloul în mână pe de o parte, și cei care îmbrățișează schimbarea, noul, modernitatea pe de alta. Cum spuneam, părerile sunt împărțite; dintre „moderniști”, expertul în noi tehnologii, Enrique Dans, spune într-o postare de pe blogul său că scrisul de mână nu este deloc practic și că semnătura este o metodă foarte nesigură de autentificare. Din punctul său de vedere, scrisul de mână nu reprezintă decât o viziune oarecum romantică asupra trecutului.
Există motive întemeiate pentru a apăra tehnica scrisului de mână. În mod asemănător cum o caligrafie curată și o „mână rapidă” erau vitale când luai notițe la cursuri, tastarea rapidă și fără greșeli va reprezenta o calitate la fel de onorabilă. Mai mult decât atât, modalitate de gestionare a informației s-a schimbat: scrisul nu mai are aceeași liniaritate și fluență ca în trecut, iar tinerii s-au obișnuit deja să manipuleze și să editeze informația, schimbându-i ordinea între paragrafe, ștergând ce este inutil, lucruri care nu se pot face decât în cazul unui text digital. Astăzi, notițele se iau mult mai ușor și mai rapid cu ajutorul tastaturii decât cu ajutorul unui stilou și al unui caiet.
De la mână pân’ la… creier!
Dacă există motive întemeiate de apărare a scrisului de mână, acestea se regăsesc cel mai bine în studiile neurologice și psihologice în procesul de învățare care, în ultimii ani, au demonstrat că stiloul se înțelege mai bine cu creierul nostru decât tastatura. Câteodată, este vorba despre o chestiune simplă – ușurința cu care înțelegem un lucru. Karin H. James și Laura Engelhardt de la Institutul din Indiana au demarat o investigație în acest sens, iar rezultatul a fost următorul: procesarea literelor la nivel cerebral se realizează într-o manieră mai facilă atunci când literele sunt scrise de mână.
Nu este vorba numai de faptul că un calculator are și o latură distractivă care e atrăgătoare pentru elevi – lucru criticat în multe rânduri, ci că procesarea informației la care obligă scrisul de mână facilitează comprehensiunea cuvântului scris, iar informația primită este codificată mult mai exact în memorie. Este fix ceea ce un alt studiu a semnalat; acest studiu, publicat în Psychological Science, a demonstrat faptul că elevii care luau notițe pe calculator obțineau rezultate mai slabe: profesorul le punea o întrebare din lecția predată, iar aceștia aveau o dificultate foarte mare în redarea unui răspuns deoarece transcriau mot-a-mot spusele profesorului, fără a le trece printr-un filtru personal, fără a le procesa corespunzător.
Ambele experimente sunt complementare și sunt completate de un alt punct de vedere, de data aceasta din prismă neurologică. Un studiu publicat în Developmental Neuropsychology spune că scrisul cursiv la tastatură activează trei scheme mentale diferite. Copiii care utilizau stiloul pentru a lua notițe erau capabili de a reproduce limbajul în minte cu o viteză mai mare și puteau exprima mai multe idei decât cei care foloseau calculatorul.
Avantajele scrisului de mână nu se opresc aici; de exemplu, s-a demonstrat că prin intermediul scrisului de mână se pot reduce mult mai eficient efectele dislexiei. Trebuie să recunoaștem că există multe motive pentru care nu trebuie să uităm de creioanele noastre demodate! În plus, cine știe când va veni o pană de curent sau o prea temută furtună solară care să ne stingă pentru totdeauna iubitele noastre calculatoare, tablete și laptopuri și care să ne oblige să ne întoarcem la perioada în care erai mereu negru de cerneală pe degete și umblai cu sugativa la purtător…
Sursa: elconfidential.com