Rezultatele obtinute în cadrul activitatilor didactice specifice vor constitui obiectul unor dezbateri si analize obiective privind posibilitatea diseminarii experientei dobandite prin generalizarea proiectului educational la nivelul judetului Sibiu si apoi la nivel naţional.
Strategia Uniunii Europene în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a nominalizat educaţia şi cultura preventivă ca factori-cheie pentru menţinerea şi îmbunătăţirea calităţii muncii. Integrarea securităţii şi sănătăţii în învăţământ constituie, la nivel european, o tendinţă evidentă în dezvoltarea culturii de prevenire a riscurilor şi o şansă în plus de a da copiilor posibilitatea să înveţe, să trăiască şi să lucreze în siguranţă.
Fiind conştienţi de necesitatea şi utilitatea socială a introducerii noţiunilor privind securitatea și sănătatea, pe cât posibil încă din clasele învățământului primar, ITM Sibiu în parteneriat cu ISJ Sibiu au iniţiat dezvoltarea unui proiect educaţional denumit ,,ÎNVĂŢ ŞI MĂ PROTEJEZ!”.
În acest scop s-a recurs la utilizarea ca resurse pentru învăţători a materialelor realizate de către Agenția Europeană pentru Sănătate și Securitate în Muncă (EU-OSHA) care a creat, alături de consorțiul Napo, o serie de instrumente didactice privind securitatea și sănătatea, pentru învățători.
Prin aceasta s-a urmărit a se prezenta copiilor din clasele primare teme de securitate si sănătate, într-un mod educativ, dar distractiv și plin de imaginație, cu ajutorul filmuleţelor cu binecunoscutul personaj Napo și al unor activități creative.
Pentru fiecare grupa de vârstă s-a alcătuit un pachet de studiu, care prezintă mesajele principale și obiectivele didactice, sugerând învățătorilor idei detaliate de activități și punându-le la dispoziție toate resursele necesare, alături de un model de plan de lecție care poate fi inclus cu ușurință într-o lecție obișnuită de 40 de minute.
Seturile de instrumente didactice privind securitatea și sănătatea în muncă au fost concepute pentru categoriile de vârstă 7 – 9 ani si respectiv 9 – 11 ani si cuprind instrucțiuni complete, sugestii de activități și materiale video, oferind învățătorilor sprijin și orientare pentru includerea informaţiilor referitoare la securitate şi sănătate în programa existentă. Lecțiile sunt flexibile și concepute astfel încât să corespundă materiilor curente, să le consolideze și să ajute la predarea lor.
Vârsta vizată: 7-9 ani – În acest interval de vârstă, copiii fac trecerea la gândirea abstractă, dezvoltă aptitudinea de a realiza raționamente și încep să învețe prin limbaj și logică, nu doar prin observare. Prezentarea aspectelor legate de securitate și sănătate la această vârstă este o bază esențială pentru crearea unor obiceiuri sănătoase și sigure.
Vârsta vizată: 9-11 ani – La nouă ani, copiii se află într-o etapă esențială de dezvoltare, în care ar trebui să poată începe să colaboreze în grup pentru a finaliza proiecte, să învețe să lucreze în mod independent la proiecte cu mai multe etape și să facă cunoștință cu faptele și ideile științifice de bază. Insuflarea unei culturi a prevenirii riscurilor le permite să dobândească abilitățile și cunoștințele de bază necesare pentru a-i feri de pericole în viitor.
Modulele sunt structurate astfel:
a) Clasele a I-a şi a II-a:
• Lecţia 1 – Pielea
• Lecţia 2 – Spatele
• Lecţia 3 – Semne de pericol/interdictie
• Lecţia 4 – Semne de obligativitate
b) Clasele a III-a şi a IV-a:
• Lecţia 1 – Identificarea riscurilor şi a pericolelor
• Lecţia 2 – Intervenţie şi prevenire
Fiecare modul cuprinde:
1. Ghidul învăţătorului
2. Activităţi suplimentare
3. Filmuleţ tematic cu personajul Napo
1.GHIDUL ÎNVĂŢĂTORULUI – Unele dintre conceptele de bază privind securitatea conținute în acest plan de lecție pot fi asociate programei de învățământ existente. Resursa de față prezintă o serie de idei pe care le puteți utiliza pentru integrarea acestor concepte de securitate în lecțiile dumneavoastră. Materialul poate fi utilizat sub forma unei lecții independente sau poate fi integrat într-un proiect mai amplu.
Proiectul are legături și cu alte materii, după cum se va arăta, dar scopul său principal este acela de a folosi captivantele filmuleţe cu Napo pentru a le preda copiilor lecții despre modul în care pot avea grijă de corpul lor și modul în care pot evita vătămarea pe termen lung, despre diferite tipuri de semne de securitate, despre semnificația acestora și modalitățile în care acestea ne ajută să ne ferim de pericole, despre modul în care pot avea grijă de ei înșiși și unii de ceilalți, precum și despre modul în care pot recunoaște pericolele.
Obiective didactice
• Recunoașterea riscurilor pentru sănătatea și securitatea fizică
• Anticiparea riscurilor similare în situații noi
• Explicarea modului în care astfel de riscuri pot fi evitate
Prezentare generală a activității :
• plan de lecție detaliat
• activităţi suplimentare (realizare cântecel, compuneri, jocuri etc)
Legături cu alte materii/cu programa de învățământ:
• Educație personală, socială și sanitară
• Recunoașterea modului în care comportamentul personal poate afecta alte persoane
• Evaluarea riscurilor pentru sănătatea proprie și limitarea lor în cazurile în care este posibil
• Produsele de uz casnic, inclusiv medicamentele, pot fi dăunătoare dacă nu sunt utilizate în mod adecvat.
• Reguli și modalități de păstrare a siguranței, inclusiv norme de bază
• privind siguranța rutieră
• Matematică – Recunoaşterea formelor
• Educație fizică – Evaluarea riscului aferent oricărei activități fi zice și oferirea de modele de comportament preventiv
• Științe
• Recunoașterea semnelor de avertizare și observarea acestora;
• Recunoașterea pericolelor asociate cu diverse vietăți, materiale și procese fizice, evaluarea riscurilor și luarea de măsuri în vederea reducerii acestora pentru sine și pentru alții;
• Elevii trebuie să înțeleagă în ce constă utilizarea produselor chimice acasă, etichetarea și manipularea acestora.
• Educație civică – Recunoașterea pericolelor, evaluarea riscurilor aferente și controlul acestora
• Limbi străine/limba maternă
• Scrierea unor propoziții simple în vederea realizării unei compuneri cu o structură care cuprinde o parte introductivă, un cuprins și un final.
• Alcătuirea de propoziţii simple pentru explicarea semnelor etc.
2. Activităţi suplimentare
Prezentare/discuții cu privire la varietatea de riscuri tipice pe care le putem întâlni, pe baza unei selecții de filmuleţe cu Napo (accidente rutiere, electrocutare, alunecări și împiedicări, căderi de la înălțime – de exemplu, de pe scări, produse chimice, zgomot).
Scrieți sau interpretați o poveste despre vacanța lui Napo, în care acesta află lucruri noi despre riscurile la care poate fi expus etc.
Implementarea proiectului pilot…
Pentru testarea modului de asimilare de către copiii din categoriile de vârstă sus amintite a cunoştinţelor din domeniul securităţii şi sănătăţii, au fost selectate 4 clase din intervalul 9 – 11 ani, respectiv clasa I-a, clasa II- a, clasa III-a si clasa IV-a din cadrul Şcolii Gimnaziale Nr. 18 Sibiu, si au fost ,,calibrate “ acţiunile didactice specifice procesului de predare.
În data de 12.05.2014, a avut loc la ISJ Sibiu instruirea celor 4 cadre didactice implicate în proiect, de către inspectori de muncă din cadrul ITM Sibiu.
În perioada 13-14.05.2014 s-a derulat activitatea de predare efectivă a modulelor la clasele implicate în proiectul pilot.
In perioada de desfăşurare a orelor de curs a fost inclus si un concurs al elevilor din cele 4 clase privind realizarea, sub o îndrumare competenta, a unor desene inspirate din tematica acestor cursuri.
Elevilor şi cadrelor didactice care au participat la proiectul educaţional ,,ÎNVĂŢ ŞI MĂ PROTEJEZ!” le-au fost oferite diplome.
Rezultatele obtinute în cadrul activitatilor didactice specifice vor constitui obiectul unor dezbateri si analize obiective privind posibilitatea diseminarii experientei dobandite prin generalizarea proiectului educational la nivelul judetului Sibiu si apoi la nivel naţional.
Premisele unui astfel de demers sunt încurajatoare având în vedere generalizarea la nivelul întregii tări a proiectului ,,Valenţe culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă” care a fost elaborat si aplicat în premieră naţională, în judetul Sibiu.