O autostradă continuă între graniţa României cu Ungaria, la Nădlac, şi oraşul Sibiu, cu o lungime de aproape 360 de kilometri, va fi gata în 2015, sau cel puţin acestea sunt cele mai recente promisiuni ale lui Dan Şova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine, anunta zf.ro.
Din cei 360 de kilometri care leagă Nădlac de Sibiu (inclusiv centuri la standard de autostradă) în prezent doar 104 kilometri sunt deschişi circulaţiei, dar şi aceştia sunt mai degrabă nişte piese de puzzle, având în vedere că tronsoanele sunt scurte, de maximum 10-20-30 de kilometri, şi aparent fără nicio legătură unul cu altul.
Până la finalul anului însă, alţi circa 100 de kilometri de autostrăzi care fac parte din această rută ar urma să fie finalizaţi. „După ce am inaugurat, în iunie, Deva-Orăştie (32,5 km – n.red.), vom inaugura patru tronsoane de autostradă în luna decembrie şi mă refer la Lugoj-Deva – lotul 1 (27,4 km plus 10,5 km de drum de legătură), la Orăştie-Sibiu, loturile 1, 2 şi 4 (60 km) (…) urmând ca, în anul 2014, să inaugurăm Nădlac-Arad, lotul 1 şi 2 (39 km), şi Orăştie-Sibiu lotul 3 (22 km)“, a spus Şova, citat de Mediafax, adăugând că în 2015 vor fi inaugurate tronsoanele de autostradă „abia licitate“, adică Timişora-Lugoj, lot 2 (26 km), şi Lugoj-Deva, loturile 2, 3 şi 4 (70 km). Cu aceste ultime tronsoane pe care Şova vrea să le termine în 2015 s-ar închide practic întreaga autostradă între Nădlac şi Sibiu. „Finalizarea unei autostrăzi între Nădlac şi Sibiu până în 2015 este o afirmaţie fără acoperire reală, nu cred că e posibil să fie gata, în ciuda faptului că se va face cu bani europeni, nerambursabili“, a spus Alexandru Dobre, preşedinte de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii.
Afirmaţiile lui Dobre sunt întărite şi de faptul că în ultimii ani, în ciuda faptului că s-a lucrat pe bani europeni, autostrăzile din vestul ţării au înregistrat întârzieri în construcţie. Astfel, o serie de tronsoane de autostrăzi de pe coridorul de autostradă Nădlac-Sibiu, ce urmau să fie gata în aprilie anul acesta, nu sunt finalizate nici până acum, cele mai recente promisiuni ale lui Şova şi ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România indicând sfârşitul anului ca termen de finalizare pentru acestea. Mai mult, câteva tronsoane de autostrăzi au fost scoase la licitaţie încă din vara anului trecut, dar şi-au găsit câştigătorii abia în această toamnă, perioada de desemnare a constructorului fiind întârziată de o perioadă prelungită de evaluare a ofertelor dar şi de contestaţii. De asemenea, în prezent există un tronson de autostradă, Timişoara-Lugoj, lot 2, în cazul căruia contractul încă nu a fost semnat, pentru că perioada de contestaţii s-a prelungit. În acest context, şansele ca lucrările să înceapă mai devreme de primăvara anului viitor sunt limitate.
Pe de altă parte, autostrada Sibiu-Piteşti, ce ar continua Coridorul IV paneuropean de transport rutier din vestul ţării, de la Nădlac, către Bucureşti şi Constanţa, nu are deocamdată finanţare, iar cele mai recente declaraţii ale reprezentanţilor CNADNR indică faptul că s-ar putea alege o nouă rută pentru continuarea autostrăzii de la Sibiu către Bucureşti. Astfel, în loc de ruta Sibiu-Piteşti-Bucureşti, CNADNR agreează ideea unei autostrăzi Sibiu-Braşov-Bucureşti.
sursa: zf.ro