dezbatere despre educație la sibiu. succes total la “ba se poate!”

Asociația ROI a organizat zilele trecute o dezbatere liberă pe tema educației, pornind de la rezultatele proiectului pilot Zburd – Educație prin coaching implementat în 5 licee din țară, printre care și Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară „Terezianum” din Sibiu.

 

Proiectul Zburd-Educație prin coaching (www.zburd.ro) a fost derulat în perioada 2012-2013 și a urmărit îmbunătățirea performanțelor liceelor incluse în program printr-o metodă de coaching de echipă. Acest proiect demonstrează că, atunci când profesorii, elevii și părinții lucrează împreună, rezultatele sunt excepționale, chiar și în cazul în care mare parte dintre elevi provin dintr-un mediu defavorizat. Poveștile de succes din cele 5 licee urmează a fi prezentate în curând într-un documentar intitulat “Ba se poate!”.

 

Situația de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară „Terezianum”

Reprezentanții Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară din Sibiu au intrat în program cu scopul de a îmbunătăți imaginea școlii și de a crește procentul de promovabilitate la Bacalaureat. Provocarea a fost cu atât mai mare cu cât 80% din elevii liceului nu puteau fi antrenați într-un sistem de meditații suplimentare după ore, fiind navetiști.

„Am ales una dintre cele 4 clase a XI-a din liceu care să fie referință și pe care să putem testa dacă are viabilitate proiectul, scopul fiind ca eleviii să își crească performanțele, nu neapărat la disciplinele de Bacalaureat ci în general în activitatea școlară. În aces sens am avut întâlniri lunare cu elevii, diriginta, profesorii, părinții și am identificat problemele, le-am dezbătut și am încercat să le soluționăm”, spune Liliana Toma, unul dintre profesorii implicat activ în proiect.

Soluția pentru problema legată de promovabilitatea la Bacalaureat a venit din interior. Cei mai buni elevi din clasa experimentală au fost de acord să se împartă în 7 echipe și să-i ajute pe ceilalți colegi să recupereze materia și să-ți acopere lacunele la disciplinele unde existau probleme. Această metodă a dat roade și, în urma implementării proiectului, promovabilitatea a crescut de la 18%, în 2011, la 27,45%, în 2013.

 

Ce soluții există pentru continuarea proiectului în viitor?

Dezbaterea organizată de Asociația ROI a reunit la aceeași masă reprezentanți ai societății civile, ai autorităților locale, profesori de la licee tehnologice din Sibiu, elevi și coachi, care au încercat împreună să găsească soluții pentru implementarea metodei Zburd – Educație prin coaching în cât mai multe licee.

 

Viorica Aleman, director adjunct Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară „Terezianum” Sibiu consideră că succesul proiectului Zburd – Educație prin coaching în liceul pe care îl reprezintă a venit și din faptul că elevilor din clasa experimentală li s-a permis să-și desfășoare activitatea într-o clasă stabilă, nu în cabinete, ca restul elevilor din liceu. „Noi, în liceu, nu avem clase de sine stătătoare, avem cabinete dotate cu tot ce e nevoie pentru disciplina respectivă și elevii se plimbă din cabinet în cabinet la fiecare oră. Le-am asigurat o clasă stabilă elevilor incluși în proiect pentru că a fost o dorință a lor și am observat diferența: au lucrat mult mai bine împreună, inclusiv în pauze, iar rezultatele au apărut imediat – numărul corigenților la matematică a scăzut de la 12 în primul semestru la 2 în semestrul al doilea”.

Soluția de a înființa clase stabile în liceele tehnologice este confirmată și de psihologul Mihai Copăceanu, care consideră că „faptul că au o clasă a lor le creează un confort, un sentiment de apartenență la ceva și, în plus, interacțiunile din pauze, timpul acela pe care elevii îl folosesc să intre în vorbă cu colegii este extrem de important pentru stabilirea legăturilor dintre ei”.

 

De aceeași părere este și Daniela Muntean, profesor la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară „Terezianum” și inspector școlar: „Sunt profesor de biologie și deși am un cabinet deosebit care îmi place mult, cred că faptul că îi plimbăm pe elevi dintr-o clasă în alta nu reușește să realizeze o închegare a colectivului și de aici toate problemele care apar, inclusiv cele legate de violență”.

 

Membri ai societății civile din Sibiu, voluntari în proiect

Unul dintre coachii voluntari care au participat activ la implementarea proiectului în Sibiu este Dan Luca (www.5amcoaching.ro). „Ceea ce m-a atras pe mine foarte mult la acest proiect este faptul că liceeni se află într-o perioadă critică la vârsta respectivă și dacă nimeresc calea bună au o șansă mult mai mare de a ajunge bine în viață. Tocmai pentru că aș fi vrut să știu și eu la acea vârstă critică de 14-18 ani niște lucruri, am căutat să oferim un pic de perspectivă dintr-un viitor posibil, copiilor care sunt acum la acea vârstă și să-i ajutăm să ia decizia de a maege pe drumul bun, ca să le fie bine lor și celor cu care se înconjoară.
Ceea ce am găsit la Colegiul de Industrie Alimentară a fost o mână de oameni dispuși să se implice și care, împreună, au generat niște rezultate, poate nu spectaculoase, dar dacă privești cu atenție îți dai seama că sunt de fapt niște semințe care au încolțit și pentru care mai e nevoie să treacă puțin timp până să devină copaci. Acele vlăstare au dat semnalul că se poate, iar dacă acest lucru s-a putut întâmpla la nivel micro, cu siguranță se va putea întâmpla și la nivel macro”, este de părere Dan Luca.

 

Scopul dezbaterii de ieri a fost acela de a găsi sprijin la nivel local, oameni, organizații, companii care vor să se implice și să facă posibilă această schimbare. Membrii societății civile din Sibiu sunt de părere că doar cu o intervenție din afara sistemului de învățământ poate fi realizată schimbarea de care este nevoie în școală și doar cu ajutorul venit sub o altă formă decât cel existent acum în școli pot fi soluționate problemele.

 

„Valoarea adăugată a proiectului Zburd – Educație prin coaching este tocmai faptul că implică oameni din afara sistemului, cu viziune diferită, care percep sistemul altfel și care aduc cu ei o perspectivă fresh, dinamică. E bine să existe un parteneriat între societatea civilă formată din tot felul de oameni interesanți și școală pentru ca astfel noi, fiind mai dinamici, putem interveni și aduce îmbunătățiri metodei deja existente într-o școală unde schimbarea intervine mult mai greu. Dacă păstrăm ritmul existent, poate peste 10 ani școala o să adopte valorile pe care le promovăm noi acum”, consideră Ciprian Ciocan de la Fundația Comunitară Sibiu.

 

„Trebuie în primul rând să intervenim la generația tânără, să creștem copii direct educați corect, cu noile valori ale societății, pentru că noi, adulții, ne schimbăm un pic mai greu. În paralel, însă, trebuie să intervenim și la profesori și părinți, ca să fim siguri că nu vor strica ceea ce încercăm să facem cu copiii. Dacă fiecare individ și-a însușit un anumit mod de a face lucrurile, deja știm că o va face pe termen lung. E ca mersul pe bicicletă. Dacă vreau să schimb o societate, n-o să fac altceva decăt să-i învăț pe membrii ei să meargă pe bicicletă. S-ar putea ca elevii de liceu din ziua de azi să nu aibă nevoie decât de o bicicletă metaforică”, spune Adrian Răulea psiholog, trainer și coach.

 

Ultima oră

Participă la discuție

1 Commentariu