Cea de-a XXI-a Gală a Premiilor UNITER a desemnat producţia „Călătoriile lui Gulliver” de la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu drept cel mai bun spectacol de teatru al anului.
Titlul de cel mai bun spectacol de teatru al anului rămâne pentru cel de-al doilea an consecutiv tot la Sibiu, după ce în 2012, acest premiu a fost oferit Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu pentru spectacolul „Ultima zi a tinereţii” regizat de Yuri Kordonsky.
Trofeul pentru cel mai bun spectacol al anului a fost înmânat de Daniel Constantin Barbu, Ministrul Culturii din România. În discursul său de mulţumire, Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional din Sibiu a amintit faptul că producţia „Călătoriile lui Gulliver” a fost un spectacol comisionat de Festivalul Internaţional de la Edinburgh, unde a primit premiul Herald Angel pentru regie. „Graţie acestui premiu, pentru prima oară în România, Teatrul din Sibiu va participa anul viitor la Festivalul de la Edinburgh cu un spectacol la alegere.” a mai adăugat directorul teatrului.
Seria de exerciţii scenice coordonate de regizorul Silviu Purcărete îşi propune o abordare inedită a romanului lui Swift în care fantezia se împleteşte cu o aspră satiră politică. Având ca suport o partitură originală semnată de compozitorul irlandez Shaun Davey, creatorul suitei muzicale pentru „Vocile din Cimitirul Vesel”, producţia lui Silviu Purcărete reuneşte aspecte sociale şi culturale ale lumii din jurul nostru. Acesta este cel de-al optulea spectacol montat de Silviu Purcărete pe scena Teatrului Naţional din Sibiu. „Călătoriile lui Gulliver” este un proiect cultural demarat în parteneriat cu Festivalul de la Edinburgh şi finanţat cu sprijin de la Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Cele cinci reprezentaţii ale spectacolului „Călătoriile lui Gulliver” au avut loc în perioada 17 – 20 august 2012, la King’s Theatre au marcat premiera mondială a spectacolului la care au participat peste 3500 de britanici şi turişti din toate colţurile lumii. Producţia Teatrului Naţional din Sibiu reprezintă, de asemenea, un punct de reper important în istoria festivalului: exerciţiile scenice coordonate de Silviu Purcărete constituie prima producţie românească comisionată de Edinburgh. „Foarte rar mi-a fost dat să văd ovaţii, aplauze, tropăituri după un spectacol care este profund tulburător şi care nu se duce în zona teatrului popular.” a declarat Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional din Sibiu.
Presa britanică laudă spectacolul actorilor sibieni. Publicaţia „The Daily Telegraph” a acordat cinci stele spectacolului, iar „Scotsman” şi „The Herald” câte patru stele pentru abordarea inovativă a romanului lui Jonathan Swift. Criticul Dominic Cavendish notează în articolul său din 20 august din „The Daily Telegraph” că „Fără a fi dramatic, în orice caz, această versiune este mai mult fantasmagorică, aş spune chiar pesimistă şi tristă. Cei care doresc obişnuita fidelitate faţă de satira din 1726 a lui Swift trebuie să o caute în altă parte. Purcărete se inspiră şi din alte texte ale lui Swift, inclusiv din eseul «A Modest Proposal». Scenele din Lilliput sunt evocate strălucit prin folosirea celor mai simple mijloace – umbre pe ecran alb, ce corespund micilor figuri ale lui Gulliver”. Sub titlul „The Swift route to success”, Mark Brown, de la „Sunday Herald”, notează faptul că: „Regizorul Silviu Purcărete este un artist cu o viziune extraordinară. Ultima sa propunere din Festival, o adaptare strălucitoare după satira lui Jonathan Swift nu face decât să întărească reputaţia regizorului şi a companiei sale, Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu. (…) Purcărete reflectă, cu un umor nebun, uimirea lui Gulliver în faţa abilităţii cailor de a comunica unii cu alţii.” The Scotsman scrie în ediţia din 20 august că „Au intitulat Călătoriile lui Gulliver aceste 80 de minute formidabile şi uneori luminoase, atât de aclamate, ale spectacolului lui Silviu Purcărete cu Teatrul Radu Stanca. (…) acest spectacol puternic, coregrafic se prezintă ca un remarcabil tribut adus de secolul XXI unui scriitor care a anticipat dezgustul de sine al epocii noastre…”