Campania „NU-ŢI SCĂPA CASA DIN OCHI!”, iniţiată de Poliţia Română şi susţinută de Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii în parteneriat cu Groupama Asigurări se va desfăşura în perioada mai – iulie 2013, la nivel naţional, şi are drept scop informarea populaţiei cu privire la modalităţile de prevenire a furturilor din locuinţe.
Această campanie îşi propune să aducă în atenţia cetăţenilor importanţa adoptării unor atitudini preventive în vederea reducerii riscului victimal în ceea ce priveşte furturile din locuinţe.
Având în vedere că, prevenirea infracţiunilor de furt constituie una dintre direcţiile prioritare de acţiune ale structurilor teritoriale de analiză şi prevenire a criminalităţii pentru anul 2013, poliţiştii sibieni vor acorda o atenţie sporită furturilor din locuinţe întrucât acestea au un impact puternic în rândul membrilor comunităţii şi, totodată, pe acest segment de criminalitate există un potenţial crescut de reducere a oportunităţilor infractorilor şi a prejudiciilor cauzate, prin desfăşurarea unor activităţi de informare a populaţiei cu privire la modalităţile de autoprotecţie adecvate.
Agenda locală a activităţilor circumscrise acestei campanii vizează atât transmiterea de recomandări cu caracter preventiv prin distribuirea unor materiale informativ-preventive în rândul cetăţenilor atât din mediul urban cât şi din cel rural, precum si organizarea unor întâlniri cu beneficiarii acestui proiect, la care vor participa atât poliţişti din structura de prevenire, poliţişti de proximitate şi ordine publică cât şi reprezentanţi ai filialei Groupama Sibiu. Grupurile ţintă vizate în cadrul acestor activităţi vor fi asociaţiile de proprietari, asociaţiile profesionale precum şi angajaţii unor instituţii sau societăţi comerciale.
Promovarea mesajelor campaniei se va realiza atât printr-un spot radio cât şi prin distribuirea în cadrul activităţilor planificate a unui număr de 6000 de scrisori adresate cetăţenilor, care vor fi depuse in cutiile poştale, 3000 de broşuri care vor fi distribuite în cadrul întâlnirilor cu grupurile ţintă şi 100 de afişe ce vor fi distribuite asociaţiilor de proprietari din mediul urban, acestea fiind totodată, expuse la avizierele blocurilor, sediile unităţilor de poliţie, precum şi la intrările în centrele comerciale şi locuri publice.
Mesajele preventive transmise cetăţenilor vor fi însoţite de explicaţii sugestive cu privire la profilul unui hoţ din locuinţe astfel încât, cetăţeanul să aibă posibilitatea de a face diferenţa între cele mai frecvente tipuri de roluri şi abordări folosite de infractori.
În acest mod, cetăţenii îi vor putea identifica pe cei care îşi atribuie false identităţi şi calităţi, cunoscuţi ca „hoţi muncitori”; pe cei cunoscuţi drept „hoţi oportunişti” – cei care profită de uşile sau geamurile lăsate deschise de către proprietari, „hoţi semi-mascaţi”, aceştia reprezentând tipul comun de spărgător prin efracţie sau „hoţul intelectual” care apare la uşă îmbrăcat decent sau elegant.