ANI îi acuză pe Theodor Stolojan de fals în declaraţii, pe Marian Vanghelie pentru diferenţe între venituri şi avere, pe Klaus Iohannis, Aristotel Căncescu şi pe Nicuşor Constantinescu de incompatibilitate, iar pe Florin Popescu de conflict de interese.

Primarul Sibiului Klaus Iohannis (PNL) se află în stare de incompatibilitate, întrucât are şi calitatea de reprezentant al municipiului în Adunarea Generală a Acţionarilor S.C. Apă Canal SA Sibiu şi SC Pieţe SA, ceea ce contravine prevederilor legale, a constatat Agenţia Naţională de Integritate (ANI).

„În urma evaluărilor efectuate, s-a constatat faptul că Iohannis Klaus-Werner se află în stare de incompatibilitate, întrucât deţine, simultan, atât funcţia de primar al municipiului Sibiu, cât şi calitatea de reprezentant al municipiului Sibiu în Adunarea Generală a Acţionarilor în cadrul S.C. APĂ CANAL S.A. Sibiu (începând cu 30.04.2009 şi până în prezent) şi S.C. PIEŢE S.A. (începând cu 05.08.2010 şi până în prezent), încălcând, astfel, dispoziţiile art. 87 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare”, se arată într-un comunicat al ANI remis miercuri Agenţiei MEDIAFAX.

Iohannis, ales recent prim-vicepreşedinte PNL, exercită, în prezent, al patrulea mandat consecutiv de primar al Municipiului Sibiu.

Conform ANI, prin Hotărârile Consiliului Local al municipiului Sibiu nr. 144/30.04.2009 şi nr. 231/19.07.2012, Klaus Iohannis este împuternicit ca reprezentant al municipiului Sibiu în Adunarea Generală a Acţionarilor S.C. APĂ CANAL S.A. Sibiu. De asemenea, începând cu data de 05.08.2010, deţine şi calitatea de reprezentant al municipiului Sibiu în Adunarea Generală a Acţionarilor S.C. PIEŢE S.A.

„Astfel, au fost identificate elemente în sensul încălcării legislaţiei privind regimul juridic al incompatibilităţilor, deoarece, potrivit dispoziţiilor art. 87 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, «Funcţia de primar şi viceprimar […] este incompatibilă cu […] funcţia de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale în adunările generale ale societăţilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăţi comerciale de interes naţional»”, se arată în comunicatul ANI.

„Persoana […] faţă de care s-a constatat […] starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”, este o altă prevedere legală invocată în comunicatul ANI.

De asemenea, în cazul în care persoana nu mai ocupă o funcţie sau o demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate, interdicţia de 3 ani operează, potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unei stări de incompatibilitate.

Agenţia Naţională de Integritate menţionează ca jurisprudenţă relevantă în materie, rapoarte care au avut acelaşi obiect de evaluare, sentinţele Civile din 21.11.2012 – nr. 528/CA, nr. 529/CA, 532/CA, respectiv Sentinţa Civilă nr. 557/CA din 03.12.2012, privind mai mulţi aleşi locali (în categoria cărora intră şi primarii), emise de Curtea de Apel Constanţa, prin care s-a reţinut existenţa stării de incompatibilitate în sensul art. 87 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare.

De asemenea, ANI precizează că sub aspect procedural, au fost îndeplinite cerinţele Legii nr. 176/2010, referitoare la înştiinţarea persoanelor evaluate, Iohannis fiind informat, la 16.12.2010, 07.03.2013, 22.03.2013, 25.03.2012 şi 26.03.2013, despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază – de a fi asistat sau reprezentat de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. La data de 28.03.2013, primarul Sibiului a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere.

Iohannis poate contesta raportul de evaluare a incompatibilităţii, în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanţa de contencios administrativ.

Europarlamentarul Theodor Stolojan, membru PDL, este acuzat de ANI de fals în declaraţii pentru că nu şi-a trecut în declaraţiile de avere şi de interese completate la data de 25 mai 2012 acţiunile la Transgaz Mediaş, în cazul său fiind sesizat Parchetul ICCJ.

ANI a constatat o diferenţă de peste 180.000 de euro între veniturile realizate de primarul sectorului 5, Marian Vanghelie şi averea dobândită de acesta, astfel încât a sesizat Comisia de cercetare a averilor din cadrul Curţii de Apel Bucureşti, pentru a începe un control în acest caz.

Preşedintele CJ Constanţa, social-democratul Nicușor Constantinescu, s-a aflat în incompatibilitate în perioada 20 iunie 2008 – 23 martie 2009, întrucât a fost simultan şi reprezentant al judeţului în Adunarea Generală a Acţionarilor SC RAJA Constanţa.

Preşedintele CJ Braşov Aristotel Căncescu (PNL) se află în stare de incompatibilitate din  29 mai 2009, deţinând simultan şi şefia Consiliului Judeţean şi calitatea de acţionar la SC Apă Canal Sibiu, conform Agenţiei Naţionale de Integritate.

Deputatul PDL Florin Popescu s-a aflat în conflict de interese în perioada în care a exercitat funcţia de şef al CJ Dâmboviţa, întrucât a semnat contracte şi acte adiţionale între Consiliul Judeţean şi firma Procor SA, la care a fost asociat, ANI sesizând Parchetul Curţii de Apel Ploieşti.

sursa: mediafax.ro

Ultima oră