Dupa cinci ani de scaderi consecutive si la un volum total al pietei de circa 87.000 de unitati noi (autoturisme si autovehicule comerciale), la finele anului 2012  s-a inregistrat o scadere de 77%, comparativ cu anul premergator crizei (2007) si un nedorit loc intai in acest clasament, pe plan european. Conform informatiilor furnizate de APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile), Romania se situeaza in partea inferioara a clasamentului in randul statelor membre UE, cu doar 3,5 autoturisme la 1.000 de locuitori. Iar pronosticurile pentru anul 2013 nu sunt deloc optimiste…

piata auto ramane in impas. care sunt motivele?

Singurele raze de speranta sunt productia si mai ales exportul de autoturisme, singurele sectoare care sustin din greu piata auto din Romania. La polul opus, APIA mai mentioneaza ca vanzarile de autovehicule noi au scazut dramatic in ultimii ani… Astfel, in cele 12 luni ale anului trecut, la capitolul autoturisme topul pe marci este condus de Dacia cu 19.948 unitati vandute (adica 27,6% din total), urmata de VW (8.046 unitati/ 11,1%) si Skoda (6.291 unitati/ 8,7%). Pe modele, la finele anului trecut prima pozitie a topului a fost adjudecata de Dacia Logan cu 9.780 unitati, autoturismul autohton fiind urmat la mare distanta de Dacia Duster (5.346 unitati) si Skoda Octavia (3.350 unitati).

Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile are si o explicatie pentru situatia dificila in care se afla piata auto nationala… In primul rand este mentionata derularea defectuoasa a Programului “Rabla” (demaraj intarziat, fonduri insuficiente si intarzieri la plata), precum si impactul redus al Taxei pe emisiile poluante ca si instrument eficient de stimulare a achizitie de vehicule noi, in special prin reducerea acesteia cu 25% comparativ cu anul 2011. Alte motive care au condus la un declin atat de puternic al pietei auto nationale ar mai fi restrangerea creditarii, inclusiv prin modificarea normelor BNR, precum si deductibilitatea partiala a TVA-ului (la care din acest an se adauga si limitarea amortizarii autoruismelor).

Prin urmare, APIA trage un nou semnal de alarma pentru autoritati privind necesitatea unor masuri care sa stimuleze in mod eficient achizitia, dar si detinerea de autovehicule, care sa corespunda cerintelor de mediu, dar si celor de siguranta in trafic. In plus, APIA considera ca trebuie adoptate o serie de alte masuri care sa vizeze si retragerea din parcul auto national al masinilor poluante si nesigure in trafic.

Sursa : www.autovit.ro

 

Ultima oră

Comentariul meu

Publică