Expoziţia CAPODOPERE ALE GRAVURII FRANCEZE DIN COLECŢIA BRUKENTHAL invită privitorii la o călătorie fascinantă în care vor descoperi comori de artă franceză din secolele XVII şi XVIII. Vernisajul va avea loc miercuri, 27 martie, de la ora 12, în Cabinetul de Stampe al Palatului Brukenthal.
Expoziţia include 38 de lucrări, selecţionate dintre cele mai valoroase stampe din colecţia Cabinetului de stampe şi desene, majoritatea fiind colecţionate de baronul Samuel von Brukenthal, mărturii ale interesului colecţionarului pentru cultura franceză.
Un prim grupaj de stampe evocă începuturile gravurii în Franţa şi constituirea în prima jumătate a secolului al XVII-lea a unei autentice şcoli franceze. Cel care a devenit o marcă a spiritului francez, lorenul Jacques Callot (1592-1635) este prezent în colecţia sibiană cu două stampe, datate în 1621 şi 1629.
Serenitatea compoziţiilor cu temă biblică ale lui Jean-François Perrier (1594-1649), Claude Mellan (1598-1688) şi Laurent de la Hyre (1606-1656), dar şi austeritatea tipic protestantă a lui Abraham Bosse (1604-1676) rezumă direcţiile unei epoci frământate de dispute religioase.
Arta portretului este o marcă a şcolii franceze din epoca regelui Ludovic al XIV-lea. Expoziţia prezintă portrete gravate cu mare virtuozitate de Robert Nanteuil (1623-1678) şi Antoine Masson (1636-1700).
Baronul Samuel von Brukenthal avea un interes susţinut pentru istoria antică, în mod special pentru Alexandru cel Mare, eroul exemplar al antichităţii. O suită de stampe monumentale dedicată „Luptelor lui Alexandru”, gravată de Gérard Edelinck (1640-1707) şi Gérard Audran (1640-1703) între 1661-1678, făcea parte din colecţia Baronului Brukenthal. Stampele erau inspirate de picturile de mari dimensiuni realizate de Charles Le Brun, pictorul Regelui-Soare. Aceleaşi picturi au fost transpuse în gravură în 1696 şi de Sebastien Le Clerc (1637-1714). Exemple remarcabile ale gravurii baroce clasicizante, stampele semnate de S. Le Clerc au un format mic, fiind mai accesibile pentru expunere.
Un al doilea grupaj de stampe prezintă gravura franceză din secolul al XVIII-lea, dominat în primele decenii de eleganţa stilului rococo. Gravurile lui Gilles Demarteau (1729-1776) transpun tipuri caracteristice ale epocii, surprinse în sensibile desene de Antoine Watteau (1684-1721) şi François Boucher (1703-1770).
În contrast stau compoziţiile cu scene de gen, ilustrând viaţa cotidiană a oamenilor simpli, din epoca premergătoare Revoluţiei franceze. Jacques-Claude Danzel (1737-1809) şi Laurent Cars (1699-1771) interpretează în gravură picturile lui Jean Baptiste Greuze (1725-1805), în care Diderot găsea însumarea unor lecţii moralizatoare, menite să educe publicul.