Ministerul Transporturilor a eliberat autorizaţii ilegale de construcţie pentru Autostrada Sibiu-Orăştie. Autorizaţiile au fost eliberate deşi terenurile necesare erau încă în circuit agricol. În timp ce românii stau cu frica în sân că pot fi amendaţi de Inspecţia de Stat în Construcţii (ISC) pentru lucrări mărunte făcute în casă, statul încalcă prevederile făcute tot de el în domeniul autorizării lucrărilor de construcţii, anunță România Liberă.În goană de realizări, fosta conducere a Ministerului Transporturilor a decis în noiembrie 2011 să dea drumul la lucrări pe lotul 2 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie. Acestea au fost inaugurate la data de 15 noiembrie 2011 de către premierul de atunci, Emil Boc, şi de fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu. Autorizaţia de construcţie necesară fusese eliberată de Ministerul Transporturilor cu doar şase zile înaintea vizitei din 15 noiembrie, chiar dacă nu erau îndeplinite prevederile legale. Ministerul Transporturilor a folosit în favoarea sa prevederile Legii 255/2010, care spune că în cazul lucrărilor de infrastructură de interes naţional autorizaţiile de construcţie sunt date de acesta, şi nu de autorităţile locale, ca în celelalte situaţii.
Fie că e vorba de construirea unei modeste case sau de cea a unei autostrăzi, pentru obţinerea autorizaţiei de construire este necesară, printre altele, scoaterea terenului necesar din circuitul agricol sau forestier, după caz. În cazul terenurilor pe care sunt realizate lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, irigaţii, agenţia naţională de profil, ANIF, cere şi o documentaţie pe care o avizează şi ce arată felul în care beneficiarul autorizaţiei se angajează să protejeze lucrările de îmbunătăţiri existente pe viitorul şantier.
Potrivit certificatului de urbanism eliberat în octombrie 2011 de Consiliul Judeţean Sibiu, CNADNR urma să prezinte „aprobarea de scoatere a terenurilor din circuitul agricol şi forestier”, aceste documente urmând să fie eliberate de Direcţiile Agricolă şi Silvică Sibiu.
Sarcina întocmirii documentaţiei necesare a revenit constructorilor, anume Strabag (lotul 1), Straco-Studio Corona (lotul 2), Impregilo (lotul 3), Astaldi-Euroconstruct Trading 98-Astalrom (lotul 4). Compania de Autostrăzi le-a imputernicit „să demareze şi să obţină toate certificatele de urbanism, avizele, acodurile, precum şi toate autorizaţiile necesare”, potrivit unui document al companiei.
Până în prezent, Ministerul Transporturilor a emis nu mai puţin de zece autorizaţii de construire pentru autostradă (fie pentru anumite porţiuni ale acesteia, fie doar pentru lucrări de artă), deşi terenul necesar nu a fost scos din circuitul agricol.
Deoarece autostrăzile sunt de interes naţional, iar sarcina realizării lor vine pe linie de partid, directorii regionali de la Agricultură, Îmbunătăţiri Funciare sau Silvicultură se cam codesc să recunoască neregulile. Gheorghe Budrală, directorul Direcţiei de Agricultură Sibiu, încearcă să minimalizeze situaţia. Construirea autostrăzilor este „activitate naţională”, spune el. „Nu au fost scoase (terenurile – n.r.) din circuitul agricol, dar s-a predat o parte din documentaţie”, afirmă Gheorghe Budrală. Întrebat cât teren a fost scos din circuit, directorul afirmă: „deocamdată nu s-a scos nimic”.
Direcţia şi-a dat acordul de principiu Ministerului Transporturilor. Acordul nu ţine însă loc de actele cerute de lege. Intrebat cât de corectă e situaţia, Gheorghe Budrală afirmă că totul e corect, după care se răzgândeşte: „E corect sau nu e corect”. „Avem probleme, nu prea sunt atenţi, dar stăm cu ochii pe ei”, spune şi un director de la îmbunătăţiri funciare întrebat dacă CNADNR a obţinut acordul tehnic necesar al ANIF la autorizaţia de construire.
Ministerul Transporturilor: totul e legal
Ziarul România liberă a solicitat Ministerului Transporturilor să precizeze dacă terenurile agricole au fost scoase integral din circuitul agricol, dacă ministerul consideră că autorizaţiile au fost emise legal în absenţa parcurgerii procedurilor şi care au fost motivele eliberării autorizaţiilor dacă cerinţele legale nu erau îndeplinite. La toate aceste întrebări ministerul s-a mărginit să ne informeze că „procedura de scoatere din circuitul agricol fiind (este – n.r.) încă în derulare, conform prevederilor legale în vigoare” şi că autorizaţiile de construire se eliberează doar în „condiţiile respectării prevederilor legale”. Potrivit documentelor prezentate pe situl de internet al ministerului, autorizaţiile eliberate acoperă întregul tronson al autostrăzii, chiar dacă terenurile aşteaptă încă să îşi schimbe destinaţia. Solicitat să îşi prezinte punctul de vedere, Inspectoratul de Stat în Construcţii nu a dat ieri nici un răspuns.