Reabilitarea DN14, Sibiu-Mediaș-Sighișoara trebuia finalizat în februarie 2013, dar nici n-au început lucrările. Executantul, Strabag Viena, n-a terminat nici proiectarea. E unul dintre cele mai proaste drumuri naționale într-o zonă turistică de interes maxim, conform unei analize marca capital.ro.

foto capital.ro

Au trecut 400 de zile și nici nu s-au apucat

Compania națională de autostrăzi și drumuri naționale din România (CNADNR) a dat 38,7 milioane de euro pe mâna celor de la Strabag, pentru a proiecta și reabilita mai bine de 80 de km din DN 14, care leagă Sibiul de Sighișoara, via Mediaș.

Vreo 40 de km de marcaj rutier de culoare galbenă, trei podețe sparte unde se circulă pe un singur fir, un excavator care a săpat șanțul la ieșirea din Sibiu și vreo doi muncitori care păzesc, în câmp, câteva casete de beton. Așa arată șantierul celor de la Strabag, care, de nouă luni, sunt așteptați să înceapă reabilitarea DN 14, Sibiu – Mediaș – Sighișoara.

Potrivit contractului semnat în 31 ianuarie 2011, primele 150 de zile trebuiau folosite pentru realizarea proiectului de reabilitare. Ca în poveștile cu zâne și proști, de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor au trecut 400 de zile și Strabag încă „moșmondește” la proiectarea lucrărilor. Abia zilele trecute, în apropierea Sibiului au fost scoase câteva utilaje în drum, iar marcajul rutier a fost vopsit cu galben între Sibiu și Mediaș.

Bâlbâiala proiectării

Dacă ar fi fost să respecte contractului, cei de la Strabag ar fi trebuit să înceapă lucrările de reabilitare la finele lui iulie 2011 și să le termine în februarie 2013. Însă proiectul a fost terminat cu două luni întârziere. Documentul a avut nevoie de completări, susțin reprezentanții CNADNR, care au cerut modificarea proiectului.

Apoi au apărut probleme în ceea ce privește banii, Strabag subcontractând partea de proiectare, iar modificările au impus noi negocieri pe sume. La începutul anului, cei de la CNADNR și-au dat seama că unul din cele mai jalnice drumuri naționale bate pasul pe loc la capitolul lucrări. „Constructorul are o întârziere față de contract de șase luni și consultantul va propune beneficiarului măsurile conform prevederilor contractuale pentru nefinalizarea la termen a lucrărilor”, arăta Daniela Drăghia, șefa CNADNR, în ianuarie 2012.

Strabag tace, CNADNR așteaptă minuni

Conducerea șantierului Strabag de la Sibiu a trimis jurnaliștii să caute răspunsuri la CNADNR, cei din conducerea companiei cu sediul în Viena nu par nici aceștia mai dispuși la discuții, iar administratorii români de drumuri au primit, recent, planurile de recuperare concepute de constructorii austrieci.

„Antreprenorul intenționează să rezolve situația prezentă în vederea finalizării la termen a contractului printr-o mobilizare maximă de personal și echipament, conform programului de lucrări pe anul 2012”, arată, acum, Daniel Drăghia care, citând din angajamentul celor de la Strabag, enumeră câte cinci echipe complete care să lucreze pe un șantier lung de 34 de km.

Alte 12 echipe ar trebui să demoleze și să reconstruiască podețe, cot la cot cu patru echipe care să se ocupe de podurile noi, în timp ce minim opt echipe sunt promise pentru sistemul de drenaj.

În realitate s-a săpat fix un metru pătrat

Primul metru pătrat de asfalt a fost dislocat pe DN 14 de către Strabag, în cadrul proiectului de reabilitare, în zilele de dinaintea Învierii ortodoxe. După o săptămână, cele trei podețe la care a început lucrul sunt în același stadiu, dar vopsitul cu galben al liniei de demarcație între sensuri a ajuns de la Sibiu la Mediaș.

De altfel, reabilitarea drumului ar aduce un mare beneficiu și pentru locuitorii Mediașului: mai bine de trei km de drum care le traversează orașul și al căror asfalt este deplorabil așteaptă, în continuare, după muncitorii Strabag.
Termenul de finalizare a lucrărilor este 23 februarie 2013, adică peste 310 zile.

Ultima oră

Comentariul meu