Asociatia CRIES – Centrul de Resurse pentru Initiative Etice si Solidare a organizat in prima saptamana a lunii aprilie (3 Aprilie 2012), intalnirea Grupului Local de Actiune pentru Sibiu in vederea analizarii rezultatelor referitoare la principalele dimensiuni ale coeziunii sociale, asa cum au fost acestea exprimate de catre sibieni. Pana in prezent au fost implicati peste 160 de cetateni din Sibiu din 18 grupuri socio-profesionale diferite, care au fost implicati in vederea colectarii criteriilor de bunastare.

Demers pilot in Sibiu: Dezvoltarea unui Plan Local de Actiune plecând de la preocuparile sibienilor referitoare la bunastare

Cele mai importante preocupari ale sibienilor se grupeaza in jurul urmatorilor indicatori de bunastare: 1. Putere de cumparare/acces la finante 9,69%; 2. Activitati şi intiative private 5,82%; Viata de familie/relatii familiale 5,27%; Loc de munca 4,71%; Organizare, gestiune, finantare (in cadrul familiei Relatii cu şi intre organizatii) 4,29%.

Indicatorii de bunastare care au cunoscut cele mai putine exprimari ale cetatenilor sunt 1. Meteo, fenomene naturale 0,05%; 2. Mixitate sociala/separare 0,09%; 3. Mediu de viata/Peisaj 0,14%; 4. Ofertanti servicii şi structuri de comert 0,28%; 5. Satisfactie/Frustrare 0,37%.

Totodata au existat si indicatori de bunastare pentru care nu au fost exprimate criterii de bunastare: echilibru demografic 0% şi conditii de productie 0%.

Pe baza acestor rezultate si in urma analizei realizate, membrii Grupului Local de Actiune Sibiu au selectat cateva directii principale in vederea elaborarii unui Plan Local de Actiune, care sa cuprinda demersuri concrete care vor fi realizate pe termen scurt si mediu. Ariile de interventie alese sunt urmatoarele: (1) creşterea resurselor personale pentru asigurarea unui trai mai bun prin gandirea unui mix de actiuni care sa vizeze nu doar acces la locuri de munca, servicii şi prestatii sociale sau acces la servicii financiare, ci şi actiuni de conştientizare, de educare in vederea unui consum responsabil care sa echilibreze cheltuielile cu veniturile; (2) dezvoltarea participarii active a sibienilor in viata „cetatii” prin gandirea unor actiuni care sa educe şi sa sustina spiritul de asumare, initiativa şi implicare in solutionarea problemelor comunitatii, dar şi prin crearea unor mecanisme care sa faciliteze practicarea cetateniei active; (3) conştientizarea importantei mediului de viata prin initierea unor actiuni care sa valorizeze mediul inconjurator specific Sibiului şi atitudinea sibienilor fata de acesta. (4) imbunatatirea relatiilor cetateanului cu institutiile publice.

„Planul de Actiune reprezinta un demers pilot de coagulare a unor eforturi si angajamente asumate de catre membrii comunitatii timisorene, implicati in Grupul Local de Actiune, care doresc sa raspunda intr-o maniera co-responsabila unor deziderate legate de o viata mai buna in Sibiu. Nu reprezinta un Plan de Actiune al unei institutii publice, care va avea responsabilitatea de implementare, ci un angajament al mai multor actori de a lucra impreuna, printre care se numara bineinteles si institutiile publice. Impreuna cu toti partenerii implicati vom avea responsabilitatea de a identifica si resursele necesare implementarii actiunilor care vor fi selectate, in prezent explorand mai multe oportunitati. De asemenea, exista posibilitatea ca rezultatele obtiunute in consultarea cu cetatenii sa fie folosite de catre actori locali, instititutii publice si organizatii neguvernamentale in elaborarea propriilor strategii de dezvoltare.” (Mihaela Vetan, manager proiect).

Va reamintim ca acest demers, de implicare a cetatenilor in construirea indicatorilor de bunastare, se incadreaza intr-un proces de dezvoltare in Romania a 8 teritorii de co-responsabilitate. La baza se gaseste o metodologie elaborata de catre Consiliul Europei, metodologia SPIRAL.

Pana in prezent au fost implicati peste 160 de cetateni din Sibiu din 18 grupuri socio-profesionale diferite, care au fost implicati in vederea colectarii criteriilor de bunastare: angajati ai prestatorilor de servicii sociale, operatori turism, cadre didactice, cadre militare, asistenti maternali, reprezentanti ai diferitelor culte religioase, reprezentanti ai persoanelor varstnice, sustinatori / familii ale consumatorilor ocazionali de substante ce provoaca dependenta, liceeni consumatori ocazionali de substante ce provoaca dependenta, parinti cu copii sub 14 ani, parinti/apartinatori ai bolnavilor adulti cu handicap, familii ale copiilor cu handicap mediu si sever, persoane varstnice cu risc de marginalizare, sibieni de etnie maghiara, tineri studenti, specialişti in domeniul resurselor umane, tineri provenind din centrele de plasament, şomeri peste 45 ani. Implicarea tuturor acestor cetateni in demers a fost realizata cu sprijinul membrilor Grupului Local de Actiune Sibiu, a carui componenta completa se poate consulta pe pagina web http://dialogsocial.cries.ro/prezentare-retea/ .

Intregul demers este realizat in cadrul proiectului Rolul dialogului social in dezvoltarea incluziunii sociale active, implementat de Asociatia CRIES in parteneriat cu Platforma Europeana IRIS, Institutul Intercultural Timisoara, Asociatia Serviciul APEL si REPER 21, cu co-finantare din Fondul Social European.

 

Ultima oră

Comentariul meu

Publică