s-a lansat proiectul ”managementul situaţiilor de urgenţă” pentru județele sibiu și alba

Astăzi, în prezenţa prefectului judeţului Alba, d-l Cornel Bardan, şi a prefectului Horaţiu Răcuciu, la sediul Instituţiei Prefectului – Judeţul Alba, a fost lansat proiectul „Managementul planurilor de intervenţie şi contingenţă pentru infrastructura critică la nivel  regional, utilizând sisteme informatice de gestiune şi evaluare a riscurilor, pentru îmbunătăţirea  procesului de luare a  deciziilor la nivelul  autorităţilor publice locale”. s-a lansat proiectul ”managementul situaţiilor de urgenţă” pentru județele sibiu și alba

Au fost prezenţi reprezentanţi ai conducerii MAI, ai Inspectoratului general pentru situaţii de urgenţă, precum şi ai inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă Alba şi Sibiu şi ai altor instituţii deconcentrate din cele două judeţe. Proiectul a fost prezentat de reprezentantul Fundaţiei APELL pentru Managementul dezastrelor, din Cluj-Napoca.

Instituţia Prefectului Judeţului Alba, în parteneriat cu Instituţia Prefectului Judeţului Sibiu şi Fundaţia Centrul Naţional APELL pentru Managementul Dezastrelor, implementează începând cu data de 14.02.2012 proiectul: ”Managementul planurilor de intervenţie şi contingenţă pentru infrastructura critică la nivel  regional, utilizând sisteme informatice de gestiune şi evaluare a riscurilor, pentru îmbunătăţirea  procesului de luare a  deciziilor la nivelul  autorităţilor publice locale” (Cod SMIS 35132).

Proiectul se va derula pe o perioadă de 2 ani şi este cofinanţat din FONDUL SOCIAL EUROPEAN prin Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative, Axa prioritară 1: Îmbunătăţiri de structură şi proces ale managementului ciclului de politici publice, Domeniul Major de Intervenţie 1.1. – Îmbunătăţirea procesului de luare a deciziilor la nivel politico-administrativ.

Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 19.999.930 lei, din care 16.999.940 lei valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European şi 2.999.989,50 lei, cofinanţare eligibilă a beneficiarului.

Obiectivul general al proiectului îl constituie identificarea elementelor de infrastructură critică în regiunea proiectului, în vederea creşterii capacităţii de prevenire şi de gestionare integrată a situaţiilor de urgenţă, consolidarea deciziilor la nivelul instituţiilor publice locale şi centrale, instruirea, specializarea şi îmbunătăţirea capacităţilor reprezentanţilor administraţiilor publice locale şi centrale privind managementul integrat al situaţiilor de urgenţă generate de evenimente ce afectează infrastructura critică.

Obiectivele specifice ale proiectului:

– Dezvoltarea capacităţilor de formare a politicilor publice referitoare la managementul situaţiilor de urgenţă generate de evenimente ce afectează infrastructura critică;

– Implementarea unui sistem informatic de gestiune a elementelor de infrastructură critică cu suport GIS, capabil să asigure inclusiv dezvoltarea capacităţii de planificare a răspunsului în cazul apariţiei situaţiilor de urgenţă;

– Dezvoltarea capacităţii de planificare strategică şi operaţională a răspunsului, prin integrarea planurilor de securitate ale obiectivelor care constituie elemente de infrastructură critică în planurile de răspuns de la nivel local;

– Dezvoltarea cadrului de reglementare la nivelul local şi central cu privire la managementul integrat a situaţiilor de urgenţă generate de evenimente ce afectează infrastructura critica;

– Crearea cadrului procedural cu privire la cooperarea inter-instituţională în cazul apariţiei evenimentelor ce afectează infrastructura critică;

– Realizarea şi testarea unui model de analiză, în urma simulării unor procese decizionale, pe baza unor scenarii, pentru rezolvarea unor situaţii de urgenţă generate de evenimente ce afectează infrastructura critică;

Proiectul este pe deplin compatibil cu Strategia de Securitate a României, care prevede un sistem integrat de management al crizelor la nivelul administraţiilor locală şi centrală, dar şi cu Strategia de pregătire continuă şi Pactul pentru educaţie al României, ambele documente reflectând angajamente ale României în cadrul Agendei Lisabona. Proiectul are ca finalitate acumularea unor cunoştinţe de nivel înalt, atât generale cât şi specifice, utile privite din perspectiva cerinţelor europene şi a prevederilor Programului Naţional de Dezvoltare Durabilă în domeniul elaborării şi implementării de politici publice.

Prin implementarea proiectului se realizează prima încercare de a transpune elementele infrastructurii de transport definite la nivel local, în format GIS şi realizarea Registrului de Riscuri, element informatic modern care va sta la baza generării automate a Planurilor de Analiză şi Acoperire a Riscurilor, documente programatice de bază pentru planificarea răspunsului la nivel local. Prin extinderea ariei de acoperire a proiectului pe două judeţe se realizează fuziunea elementelor de analiză şi metodologice – europene şi naţionale, prin conotaţiile pe care le vor lua elementele de infrastructură de transport identificate.

Rezultatele implementării proiectului:

– Peste 100 de persoane din cadrul Prefecturilor din judeţele Alba şi Sibiu şi din alte instituţii şi structuri deconcentrate şi descentralizate (Consiliile Judeţene, Agenţiile Judeţene de Protecţie a Mediului, Apele Romane, ANIF, Compania Naţională de Drumuri, Inspectoratele Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă, autorităţi locale, etc.) instruite în utilizarea aplicaţiilor implementate în cadrul proiectului;

– Analize de mediu şi organizaţionale pentru cele două C.J.S.U., hărţi de susceptibilitate/hazard (climatic, geomorfologic şi hidrologic);

– Training utilizare aplicaţii, materiale de curs, 2 portaluri interactive;

– Registru al elementelor de infrastructură critică existente pe teritoriul celor două judeţe, de interes european, naţional, judeţean şi local;

– Set elaborat de proceduri de operare  în cazul apariţiei de evenimente ce afectează infrastructura critică;

– Sistem informatic de gestiune a elementelor de infrastructură critică cu suport GIS, capabil să asigure inclusiv dezvoltarea capacităţii de planificare a răspunsului la situaţiile de urgenţă create de evenimente care afectează elementele de infrastructură critică;

Acestea vor asigura:

– Creşterea capacităţii de planificare strategică şi operaţională a răspunsului, prin integrarea planurilor de securitate ale obiectivelor în planurile de răspuns la nivel local;

– Creşterea capacităţii de prevenire şi de gestionare integrată a situaţiilor de urgenţă;

– Creşterea nivelului de specializare al reprezentanţilor administraţiilor publice locale şi centrale privind managementul integrat al situaţiilor de urgenţă generate de evenimente ce afectează infrastructura critică;

– Creşterea capacităţii de prevenire, consolidarea deciziilor la nivelul instituţiilor publice locale şi centrale, instruirea, specializarea şi îmbunătăţirea capacităţilor de răspuns de la nivel local.

 

 

 

 

Ultima oră

Comentariul meu