Contractele pentru construcţia autostrăzii Lugoj – Dumbravă, Orăştie – Sibiu şi Cernavodă – Medgidia sunt cele mai importante proiecte atribuite anul acesta de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Spre deosebire de anii anteriori, când instituţia semna contracte în special pentru reabilitări de drumuri naţionale sau întreţineri de şosele, în 2011 autostrăzile au dominat clasamentul, conform zf.ro.
Topul celor mai mari zece contracte de infrastructură atribuite anul acesta de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) însumează circa 1,1 miliarde de euro, de aproape trei ori mai mult decât clasamentul similar de anul trecut.
La solicitarea ZF, CNADNR a transmis o listă cu cele mai mari zece contracte pe care le-a atribuit în 2011. Principala diferenţă faţă de ierarhiile din anii anteriori, 2007-2010, este faptul că anul acesta cele mai importante contracte atribuite de CNADNR sunt cele pentru construcţia de autostrăzi, în condiţiile în care în anii anteriori dominau proiectele de reabilitări de drumuri naţionale sau de întreţineri multianuale ale şoselelor, potrivit unei analize a ZF.
„Este un lucru bun faptul că în acest clasament apar în special contracte de autostrăzi. Consider că la capitolul reabilitări de drumuri naţionale am făcut deja destule şi astfel de şosele se află la un nivel care le permite să fie utilizate în condiţii relativ bune. Trebuie să ne focalizăm pe autostrăzi acum”, spune Florea Diaconu, omul de afaceri care controlează constructorul Delta ACM 93, cu afaceri de 93 de milioane de euro anul trecut.
Compania nu are deocamdată niciun contract de execuţie de autostrăzi, „pentru că nu am avut experienţa necesară” la momentul licitaţiei, potrivit lui Diaconu.
Italienii au luat „grosul” contractelor
În 2007, primele zece contracte ale CNADNR contabilizau aproape 300 mil. euro, conform datelor elicitaţie.ro, iar în topul câştigătorilor apăreau atunci majoritar nume româneşti, precum Spedition UMB sau Romstrade.
Începând cu 2008, constructorii străini au început să-şi facă simţită prezenţa pe contractele de dimensiuni mari, culminând anul acesta, când clasamentul este dominat de firme străine, în special italieneşti.
De altfel, cel mai mare contract din punctul de vedere al valorii, cel de construcţie a autostrăzii Lugoj-Nod Dumbravă (27,4 kilometri), a ajuns pe mâinile unor constructori din Peninsulă, Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d’Acqua şi Cossi Construzioni, care vor încasa puţin peste 160 de milioane de euro pentru lucrări.
Al doilea cel mai mare contract licitat şi atribuit anul acesta de CNADNR, cel de construcţie a lotului al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu (22,1 kilometri), a mers către o altă companie italienească, Impregilo, valoarea proiectului ridicându-se la 144 de milioane de euro.
Şi firmele austriece au reuşit să adjudece anul acesta contracte importante de autostrăzi, astfel că Strabag şi Alpine au câştigat fiecare construcţii de autostrăzi de cel puţin 100 de milioane de euro.
În top sunt prezente şi firme româneşti, care în asociere cu constructori străini au primit contracte cu greutate.
Romstrade, companie controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, construieşte primul tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, cu o lungime de 22,2 kilometri, alături de portughezii de la Monteadriano şi de firma românească Donrep Construct (Dragoş Niculae), pentru circa 91 de milioane de euro. Pe de altă parte, Straco Grup (controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos) construieşte alături de italienii de la Studio Corona lotul al doilea din autostrada Orăştie-Sibiu (19,7 kilometri) pentru 90 de milioane de euro.
Citiţi toată analiza pe zf.ro.