anvelope de iarnă și alte obligativități care să acopere fundul autorităților

anvelope de iarnă și alte obligativități care să acopere fundul autoritățilorStatul român impune, din acest an, echiparea obligatorie a autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă, în perioada 1 noiembrie – până o da Domnul iarnă. Ironia face ca astăzi, 7 noiembrie, afară temperaturile să fie de 16-18 grade Celsius. Statul român, ca să-și acopere fundul, contrabalansează cu un amendament care specifică obligativitatea doar în condiții de iarnă.

anvelope de iarnă și alte obligativități care să acopere fundul autorităților

Este o lege pe care Uniunea Europeană nu o impune. Unele țări din spațiul UE o au, altele nu. Franța, Elveția și Marea Britanie nu obligă șoferii să-și monteze anvelope de iarnă în niciun fel și sub nicio condiție. Dintre țările care au adoptat o lege în acest sens, unele sunt neinspirate și prevăd, pur și simplu, amenzi pentru neconformare. Aici îi includ pe vecinii noștri din Ungaria, pe norvegieni și pe finlandezi. Ungurii or fi avut motivele lor, dar din Norvegia și Finlanda vine Moș Crăciun (e bătaie pe brand), așa că e de înțeles.

Sunt însă și politicieni mai isteți și, ca toate lucrurile bune din Europa, cea mai faină lege care impune obligativitatea anvelopelor de iarnă vine din Germania. Nemții nu te controlează la fiecare colț de stradă. Nu stau la pândă după amenzi, doar-doar le pică ceva. Bugetul lor e bine-mersi, n-au nevoie de artificii legislative. Ca atare, amenda prevăzută de lege e minimă și nu știu dacă o fi fost vreun caz în istorie. Totuși, dacă provoci un blocaj din cauză că ai derapat pe zăpadă și nu aveai cauciucuri de iarnă, amenda se dublează. Dacă, și mai grav, ai provocat un accident din același motiv, amenda se triplează și primești 3 puncte penalizare. Amănuntul este luat în considerare și în procesul penal ulterior, iar proprietarul mașinii își poate pierde polița de asigurare, subînțelegându-i-se vina pentru avaria autovehiculului.

Isteț și pragmatic, așa cum doar nemții știu să fie. Responsabilizare progresivă.

Având o grămadă de documente pe această temă la mână, autoritățile române nu sunt în stare decât să dea o lege ternă și restrictivă, pe alocuri ambiguă, așa cum sunt toate legile din România. Obligatoriu cauciucuri din astea și din astea, cu profil adânc de 4mm (să vă zic că, în Finlanda, unde vara ține dintr-o marți până joia, adâncimea minimă a profilului este de 1,6mm?), musai de la 1 noiembrie, dar numai dacă ninge, altfel amenzi la greu și salut!

Înțeleg necesitatea anvelopelor de iarnă în România. Eu le folosesc deja de peste trei ani. Ce nu înțeleg este încercarea autorităților să arunce cât mai mult din responsabilitățile care le revin, pe umerii noștri. Drumuri proaste, execrabil marcate, necurățate în urma căderilor de zăpadă, lipsa cronică a traseelor alternative, deși se știe de ani buni care sunt rutele care se aglomerează excesiv – nimic din toate astea nu se rezolvă. Dar plătim taxe de drum, taxe de poluare, amenzi că n-avem cauciucurile bune și, desigur, e vina noastră că nu ne-a intrat ABS-ul la timp ca să evităm o tamponare. Doamne ferește să fie a administratorului de drum care n-a curățat carosabilul!

 

Ultima oră

Comentariul meu

Publică