Controalele efectuate în perioada august – septembrie 2011, au fost determinate, în principal, de solicitarea Inspectoratului Judeţean de Poliţie Sibiu – Serviciul de Investigare a Fraudelor, în interesul soluţionării unor dosare de cercetare penală sub prezumţia săvârşirii infracţiunilor de dare/luare de mită, trafic de influenţă şi înşelăciune de către o serie de persoane din judeţul Sibiu.
Având în vedere acţiunea de control desfăşurată de către Comisia Superioară din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale care a avut ca scop atât verificarea condiţiilor de încadrare în grad şi tip de handicap, a modului de organizare şi funcţionare a Serviciului de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap, a modului de acordare de către Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Sibiu a certificatelor aferente încadrării, cât şi reevaluarea persoanelor cu handicap sesizate de către Serviciul de Investigare a Fraudelor Sibiu, precum şi a altor persoane pentru care exista prezumţia de încadrare incorectă în grad şi tip de handicap, prin prezenta vă informăm că:
-controalele efectuate în perioada august – septembrie 2011, au fost determinate, în principal, de solicitarea Inspectoratului Judeţean de Poliţie Sibiu – Serviciul de Investigare a Fraudelor, în interesul soluţionării unor dosare de cercetare penală sub prezumţia săvârşirii infracţiunilor de dare/luare de mită, trafic de influenţă şi înşelăciune de către o serie de persoane din judeţul Sibiu, despre care existau indicii că au obţinut/eliberat în mod ilegal actele şi documentele medicale în baza cărora s-au făcut încadrările în diferite grade de handicap;
-au fost convocate un număr de 530 de persoane (în perioada 19-30.09.2011) posesoare de certificate de încadrare în grad de handicap, dintre care doar 430 de persoane au fost evaluate, restul de 100 de persoane nerăspunzând convocării, majoritatea dintre aceştia fiind plecaţi în străinătate;
-din cele 430 de persoane evaluate, 271 nu se încadrează în grad şi tip de handicap conform Comisiei Superioare, pentru 69 de persoane s-a menţinut gradul de handicap, restul persoanelor având modificări în ceea ce priveşte gradul de handicap;
-din evaluarea celor 430 de persoane, se constată că ponderea cea mai mare o reprezintă cei care nu se încadrează în grad de handicap care aparţin categoriilor de afecţiuni respiratorii – astm bronşic şi psihiatrice – retard mental; 109 persoane cu afecţiuni mentale (din care 88% nu se încadrează), 140 persoane cu afecţiuni respiratorii (din care 97% nu se încadrează) şi 181 persoane cu alte afecţiuni (din care 27% nu se încadrează);
Comisia Superioară a constatat existenţa încadrării ilegale în grad şi tip de handicap în baza unor afecţiuni medicale inexistente, prin obţinerea în mod fraudulos a documentelor medicale aferente încadrării şi a anchetelor sociale, existând indicii asupra existenţei unor filiere între persoane din diferite comunităţi (Velţ-Bazna, Apoş-Bîrghiş, Porumbacu, Mediaş);
toţi aceşti factori au condus la supradimensionarea sistemului persoanelor adulte cu handicap neinstituţionalizate din judeţul Sibiu cu o intensitate crescândă, începând cu anul 2005 până în luna noiembrie 2010, ajungându-se de la un număr de 12.389 de persoane adulte cu handicap aflate în evidenţă în 2005, dintre care 5.661 cu valabilitate permanent, la un număr de 18.576 la 30.06.2011, dintre care 15.164 cu valabilitate permanent;
Cine nu s-a prezentat la control rămâne fără dosar eligibil
Comisia Superioară consideră necesară anularea calităţii de persoană cu handicap pentru cei care nu se încadrează într-un grad de handicap şi suspendarea pentru cei care nu s-au prezentat la reevaluare.
Comisia Superioară a dispus o serie de măsuri, iar DGASPC a acţionat în vederea remedierii dificultăţilor constatate prin următoarele acţiuni:
s-a emis ordinul de serviciu cu privire la demararea unei misiuni de audit public intern având drept scop auditarea activităţii Serviciului de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap;
s-au convocat pentru reevaluare toate persoanele aflate pe lista IPJ, precum şi angajaţii DGASPC cu certificate de handicap, prin adrese scrise cu confirmare de primire, cu precizarea că neprezentarea va atrage suspendarea dreptului la asistenţă socială sub formă de prestaţii sociale; după expirarea termenului prevăzut s-a dispun suspendarea plăţii acestor drepturi pentru cei care nu au depus dosarul, până la finalizarea procesului de reevaluare;
pentru asigurarea continuităţii procesului de reevaluare, demarat în luna septembrie 2011, privind încadrarea în grad de handicap a tuturor persoanelor adulte, cu certificate cu valabilitate permanentă se vor convoca (prioritate având persoanele încadrate pentru codurile de boală aferente astmului bronşic, retardului mental, luxaţiei congenitală de şold, cifozei şi lordozei) până la finele anului 2012.
constituirea unei comisii interne, care va proceda la analizarea şi evaluarea activităţii serviciilor vizate de acţiunile de control, va stabili persoanele responsabile de nerespectarea legislaţiei în vigoare privind încadrarea în grad de handicap şi va propune măsurile ce se impun la nivelul instituţiei pentru evitarea unor situaţii similar.