consiliul judeţean a dat judecată proiectantul, executantul şi consultantul pentru alunecările de teren de la aeroportPreşedintele Consiului Judeţean Sibiu a anunţat joi că în data de 21.02.2011 a fost înregistrată acţiunea judiciara la Tribunalul Sibiu, fixându-se un prim termen de judecată la data de 10 mai. CJ-ul cere şi daune de interese.

Martin Bottesch a făcut joi o informare către consilierii judeţeni privind măsurile întreprinse pentru eliminarea deficienţelor apărute la Aeroportul Internaţional Sibiu. Se ştie că în urma alunecărilor de teren din partea de vest a Aeroportului, în zona drumului perimetral, în data de 22 august 2010, Consiliul Judeţean Sibiu a comandat o expertiză pentru a stabili cauzele fenomenului. Expertiza a fost realizată de S.C. G.F Technical Expert S.R.L din Bucureşti şi predată Consiliului Judeţean în 18.10.2010. Expertiza a stabilit faptul că alunecarea s-a produs ca urmare a unor greşeli atât de proiectare, cât şi de execuţie, mai concret, este vorba de insuficienţa sistemului de drenaj respectiv utilizarea de pământ necorespunzător pentru umplutură. Lucrarea aflându-se în perioada de garanţie, nefiind realizată recepţia finală, au fost notificaţi Constructorul şi Proiectantul să remedieze deficienţele apărute pe propria lor cheltuială. În 27.10.2010, Constructorul a răspuns că se consideră nevinovat şi că nu va executa lucrările decât pe bază de contract şi contra cost, iar proiectantul nu a răspuns la notificare.

Se execută garanţia reţinută

„La cererea Antreprenorul Max Bögl Aeroport Sibiu, Banca Raiffeisen a constituit o scrisoare de garanţie bancară sub nr. GI/12618 în 11.06.2007. La aceasta data valoarea garanţiei bancare este de 1.373.674,68 EUR, iar garanţia este valabilă pană la data de 15.07.2011. De asemenea, la cererea Antreprenorul Max Bögl Aeroport Sibiu, Banca Unicredit Ţiriac a constituit o scrisoare de garanţie bancară sub nr. LG/PB074624 în 19.11.2007.La aceasta data valoarea garanţiei bancare este de 66.756,60 EUR, garanţia fiind valabilă tot până la data de 15.07.2011. Raportat la concluziile expertizei, Consiliul Judetean a formulat sub nr. 795/24.01.2011 o revendicare, prin care a solicitat societăţii Dornier Consulting ca în conformitate cu prevederile clauzei 2.5 [Revendicările Beneficiarului] şi clauza 4.2 [Garanţia de buna execuţie] din contractul FIDIC încheiat între Beneficiar şi Constructor, să determine daca cererea de executare a garanţiei de bună execuţie a Constructorului este întemeiată” se arată în informarea făcută de Martin Bottesch. Acesta a mai precizat că prin raportul emis, de Dornier Consulting GmbH la 04.02.2011, acesta concluzioneazăcă revendicarea făcută de CJ Sibiu, este formulata corect în toate punctele redactate conform clauzelor contractului FIDIC si toate termenele necesare au fost respectate. Condiţiile formal juridice, conform contractului de execuţie lucrări (Condiţiile Generale si Condiţiile Speciale) pentru reţinerea garanţiei de bună execuţie sunt îndeplinite.Ca atare, Consiliul Judetean Sibiu poate adresa băncilor emitente o cerere de plată a sumelor prevăzute în scrisorile de garanţie bancară.

Au deschis acţiune în instanţă

„În baza Art. 21, alin. (3) din Legea 215/2001, am încheiat un contract de asistenţă juridică cu Cabinetul individual de avocat „Lucian Chirilă” din Sibiu. In conformitate cu prevederile legale, Consiliul Judeţean şi RA Aeroportul Internaţional Sibiu, în calitate de beneficiari ai lucrărilor de modernizare, au declanşat procedura de conciliere împotriva tuturor factorilor implicaţi în derularea proiectului, respectiv: Proiectant, Constructor, Consultant. Procedura era obligatorie înainte de sesizarea instanţei de judecată. In condiţiile în care, aşa cum se precizează în expertiza menţionată mai sus, expertul a stabilit doar cauzalităţi tehnice, fără a stabili vinovăţii, reprezentanţii beneficiarilor au hotărât ca procedura judiciară să se deruleze în contradictoriu cu toate părţile implicate” a spus Bottesch în informarea sa.

Reconciliere fără rezultate

O asemenea abordare dă posibilitatea unei răspunderi solidare a Constructorului, Proiectantului si Consultantului (fiecare dintre ei poate fi urmărit pentru întreg prejudiciul, urmând ca desocotirea să se poarte separat de către aceştia, ulterior). La conciliere, care s-a desfăşurat în data de 11.02.2011, au participat toate părţile, asistate fiind de avocaţi, însă nici una nu si-a recunoscut culpa considerând că ceilalţi participanţi la proiect ar fi vinovaţi de prejudiciul produs. În data de 21.02.2011 a fost înregistrată acţiunea judiciara la Tribunalul Sibiu, fixându-se un prim termen de judecată la data de 10.05.2011.

Cum se repară

Consiliul Judeţean Sibiu a comandat un caiet de sarcini în vederea întocmirii unei documentaţii de avizare pentru lucrări de intervenţie (DALI) şi a proiectului tehnic pentru lucrările de remediere. „Referitor la intenţia noastră iniţială de a licita concomitent proiectarea şi execuţia, precizăm că am revenit asupra ei, considerând că realizarea, mai întâi, a unei documentaţii de tip DALI, care este asemănătoare unui studiu de fezabilitate, dar, spre deosebire de acesta, se referă nu la o lucrare nouă, ci la una deja executată care necesită intervenţii, oferă baza necesară pentru proiectare şi pentru o evaluare corectă a costurilor lucrărilor. Recepţia caietului de sarcini pe baza căruia urmează să se efectueze licitaţia pentru întocmirea DALI şi a proiectului tehnic s-a finalizat în această săptămână. Costurile întocmirii documentaţiei şi a proiectului sunt evaluate la 180.000 Euro fără TVA şi vor fi suportate din garanţia de bună execuţie a Constructorului. Intenţionăm publicarea în scurt timp a anunţului de licitaţie” a mai adăugat Bottesch.

Ultima oră

Comentariul meu