„Un teatru la marginea drumului” de Iulia Popovici şi „Casa dinăuntru” de Cristina Modreanu, apărute în colecţia „Performa” de la Cartea Românească se lansează la Humanitas, joi, la ora 17. Despre cele două volume vorbeşte George Banu.
„Casa dinăuntru„ este un ansamblu compus din cele mai interesante şi, nu de puţine ori, controversate acte artistice ale ultimilor ani şi configurează primele capitole ale unui ghid inedit, care marchează locurile cele mai importante (nu doar clădiri de teatru, dar şi spaţii neconvenţionale: subsoluri, baruri, cafenele) în care spectacolele „trec prin tine, nu pe lîngă tine”. Expertă în artele spectacolului, Cristina Modreanu desenează cele mai pasionante trasee culturale, pe o hartă inedită: a performanţelor teatrale contemporane.
Cristina Modreanu este jurnalist şi critic de teatru. Semnătura ei s-a regăsit de-a lungul celor 13 ani de scris despre teatru în ziarele Adevărul şi Gîndul, în revistele culturale Rampa, Adevărul literar şi artistic, Teatrul Azi, Dilema veche. A realizat o serie de emisiuni culturale pentru canalul TVR Cultural, sub titlul Artă versus Artă. A publicat pînă acum volumele de publicistică teatrală Şah la Regizor (Editura Fundaţiei Culturale Române, 2003) şi Măştile lui Alexander Hausvater (Editura revistei Teatrul Azi, 2005). A susţinut conferinţe internaţionale despre teatrul romînesc contemporan la Valladolid (2004), Berlin (2006) şi Stockholm (2007). În prezent, este doctorand al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică, avînd în pregătire teza Reinventarea spaţiului de joc în teatrul românesc de după 1990. Din 2008, este director artistic al Festivalului Naţional de Teatru de la Bucureşti.
Iulia Popovici este un fin barometru al fenomenului cultural contemporan. Un teatru la marginea drumului nu este doar o culegere de cronici dedicate performanţelor teatrale din ultimii ani (Stop the tempo, mady-baby.edu, Woyzeck, Fuck you, Eu.Ro.Pa!, Vitamine,, Bucharest Calling), ci şi o ierarhizare avizată şi originală, pe o scară de valori proprie, care va fi cu certitudine confirmată atît de către spectatori, cît şi de către cititori. Sado-Maso Blues Bar
Iulia Popovici (n. 1979), jurnalist cultural şi critic de teatru pentru cotidianul Ziua şi săptămânalul Observator cultural, colaboratoare permanentă a portalului LiterNet. A ţinut conferinţe despre teatrul românesc la New York, Poznan, Varşovia, Viena, a coordonat ateliere de dramaturgie şi a fost editorul suplimentelor de dans aleObservatorului cultural. A publicat, de asemenea, în revistele man_in_fest, Vatra, Dilema Veche (România) şi Dialog (Polonia). A scris prefeţe, note introductive şi postfeţe pentru piese de teatru de Lia Bugnar, Gianina Cărbunariu, Peca Ştefan, Arpad Göncz, Georg Büchner, Katalin Thuroczy şi volume de poezie de Ana Blandiana şi Ioana Ieronim. A alcătuit antologia de dramaturgie românească nouă, în traducere maghiară,Kortárs roman drámak, Editura Koinonia, Cluj-Napoca (în curs de apariţie).
Din 2006, coordonează colecţia de teatru a editurii Cartea Românească. Scrie piese de teatru şi este una dintre autoarele antologieiTovarăşe de drum. Experienţe feminine în comunism, coordonată de Dan Lungu şi Radu Pavel Gheo, apărută la Editura Polirom în 2008.