Cum se va desfășura noul sistem de gestionare a deșeurilor la Sibiu. Informații importante pentru sibieni

soma masina gunoaieÎncepând cu data de 1 noiembrie va intra în vigoare noul sistem de gestionare a deșeurilor rezultate din gospodării (apartamente, case sau spații cu o altă destinație). Ca atare, toți sibienii, atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice, vor trebui să se alinieze la acest program.

1. Deșeurile municipale care vor fi colectate și transportate de către operatorul de salubrizare, SC Soma SRL Bacău, sunt:
–    deșeurile reciclabile: sticlă, hârtie și carton, metal și plastic;
–    deșeurile reziduale (orice deșeu care nu poate fi colectat nici la deșeuri reciclabile, nici la cele biodegradabile, cum ar fi: scutece, reziduuri de la animale de casă, mucuri de țigară, șervețele folosite și ambalaje foarte murdare, conținutul sacului de la aspirator, cioburi de ceramică, etc.);
–    deșeurile biodegradabile (cele care suferă descompuneri, cum ar fi: resturi de mâncare gătită, coji și resturi de fructe și legume, resturi de carne, inclusiv oase, pliculețe de ceai folosite, zaț de cafea sau produse alimentare expirate, etc.).

Beneficiarii casnici
1.    O dată cu intrarea în vigoarea a acestui sistem, sibienii care locuiesc în zona de blocuri, trebuie să cunoască următoarele:
–    În zona de blocuri vor fi amenajate 2 tipuri de platforme;
–    Una dintre platforme va fi betonată, închisă cu gard și iluminată.
–    În această platformă împrejmuită vor fi amplasate 2 eurocontainere gri pentru deșeuri reziduale (deservind 220 locuitori) și 2 eurocontainere maro pentru deșeurile biodegradabile (deservind 220 locuitori)
–    Pe a doua platformă betonată vor fi amplasate 3 tipuri de igluuri, astfel: un iglu verde destinat colectării sticlei (deservind 250 locuitori), un iglu albastru pentru hârtie și carton (deservind 250 de locuitori) și un iglu galben pentru metal și plastic (deservind 110 locuitori);

2.    O dată cu intrarea în vigoarea a acestui sistem, sibienii care locuiesc în zona de case, trebuie să cunoască următoarele:
–    În puncte de colectare stradale vor fi amplasate 2 igluuri, un iglu verde pentru deșeurile de sticlă (deservind 250 de locuitori) și un iglu albastru pentru deșeurile de hârtie și carton (deservind 250 de locuitori)
–    În fiecare curte vor exista pubele pentru trei tipuri de deșeuri: reziduale, biodegradabile și plastic și metal, astfel:
    Câte o pubelă din fiecare tip de deșeu la casele cu până la 3 familii;
    Câte două pubele din fiecare tip de deșeu la casele cu  4 și 5 familii;
    Container pentru fiecare tip de deșeu pentru casele cu câte 6, până la 10 familii.

Frecvența de colectare a deșeurilor din zona de blocuri și din zona de case:
Colectarea din punctele de colectare se realizează cu următoarele frecvențe de colectare:
–    pentru deșeurile reciclabile (sticlă, hârtie și carton, metal și plastic), o dată la 3 zile,
–    pentru deșeurile biodegradabile și reziduale:
1.    zilnic, în perioada 1 aprilie-30 septembrie, în zona centrală, de la sectorul alimentar, hoteluri, piețe, grădinițe și creșe și o dată la două zile în celelalte cazuri,
2.    o dată la cel mult 3 zile, în perioada 1 octombrie-31 martie,
În zona de case, colectarea deșeurilor „din poartă în poartă” se va realiza cu următoarele frecvențe de colectare:
–    o dată la două săptămâni pentru deșeurile reciclabile (sticlă, hârtie și carton, metal și plastic),
–    o dată pe săptămână pentru deșeurile biodegradabile și reziduale.

Taxa de salubrizare stabilită pentru anul acesta, prin hotărârea Consiliului Local, pentru persoanele fizice este de 9,23 lei/persoană/lună, iar pentru persoanele juridice este de 372 lei/tonă de deșeuri colectate.

2. Deșeurile speciale sunt cele care necesită o gestionare separată. Acestea pot fi: deșeuri periculoase menajere, deșeuri de echipamente electrice și electronice, deșeuri voluminoase, deșeuri din construcții și demolări.
Atenție! Colectarea deșeurilor menajere periculoase (solvenți, vopseluri, pesticide, etc.) de la populația din oraș se va face în puncte fixe, după un program stabilit în timp util. Colectarea acestor deșeuri se va realiza cu ajutorul mașinilor specializate (hazmobile) și vor fi transportate în spații amenajate în acest scop de către operatorul SC Soma SRL Bacău. Atât programul de colectare, cât și punctele de staționare a mașinii vor fi comunicate sibienilor prin mijloacele mass-media la începutul activității .
Colectarea deșeurilor voluminoase – deșeuri solide de dimensiuni mari (mobilier, covoare, saltele, obiecte mari de folosință îndelungată, altele decât deșeurile de echipamente electrice și electronice etc.) se va face:
–    prin intermediul campaniilor de colectare organizate și anunțate de SC Soma SRL Bacău, cu o frecvență minimă trimestrială; programul acestor campanii (data, locurile de staționare, timpul de staționare, intervalul orar în care se realizează staționarea) va fi anunțat sibienilor în presa scrisă și audio-video;
–    în sistem „la cerere” în urma apelurilor telefonice ale cetățenilor, instituțiilor publice și operatorilor economici. Apoi aceste deșeuri vor fi colectate și transportate de către operator la/în punctele de stocare temporară special amenajate.
–    prin transportul direct de către cetățeni la punctele de stocare.
Colectarea deșeurilor din construcții și demolări rezultate de la populație se va face separat, în containere standardizate acoperite, nu în containere în care se depun deșeurile municipale. Cetățeanul va face o solicitare în acest sens, iar operatorul de colectare – SC Soma SRL Bacău va transporta aceste containere cu deșeuri din construcții și demolări, la instalațiile de valorificare și/sau eliminare.
În cazul campaniilor de colectare organizate, taxa pentru aceste servicii va fi suportată de către municipalitate.
Solicitările directe se vor realiza în baza unui contract încheiat direct între persoana care solicită și   operatorul de salubritate. Tariful pe care cetățeanul va trebui să-l achite va fi stabilit de autoritatea publică locală, calculat pe baza tarifului operatorului de salubritate. În acest moment municipalitatea sibiană a stabilit tarifele: de 68,99 lei/tonă pentru deșeurile voluminoase și o taxă de 49,21 lei/tonă pentru cadavrele de animale. Aceste tarife vor trebui înainte aprobate de către Consiliul Local Sibiu în ședința din luna septembrie.
Deșeurile de echipamente electrice și electronice vor fi gestionate de alte sisteme decât serviciul de salubrizare al municipiului, stabilite de comun acord cu producătorii/importatorii de echipamente electrice și electronice sau terții care îi reprezintă, conform prevederilor legale în vigoare.
În municipiul Sibiu colectarea acestor deșeuri se face, gratuit, astfel:
–    prin transportul direct de către cetățeni la punctul de colectare al Centrului RoRec, de pe strada Henri Coandă, de luni până vineri, în intervalul orar 9-17.
–    Sau prin apel telefonic gratuit la numărul: 0800 444 800, în urma căruia deșeurile vor fi preluate de la domiciliul apelantului, de către Centrul RoRec .
Operatorul serviciului de salubrizare va prelua toate deșeurile, inclusiv pe cele abandonate pe domeniul public sau care nu sunt sortate corespunzător. Cu toate acestea, dacă sunt întâlnite astfel de cazuri, operatorul va identifica și va solicita persoanelor în cauză o taxă suplimentară pentru colectarea deșeurilor stocate sau sortate necorespunzător.

Ultima oră

Un răspuns la “Cum se va desfășura noul sistem de gestionare a deșeurilor la Sibiu. Informații importante pentru sibieni”