Mai toţi părinţii din Sibiu doresc să îşi trimită copiii în clase cu predare în limba germană. Pentrua fi admişi, micuţii trebuie să treacă un test. Aceşti paşi i-a urmat şi Gabriela Albu, mama Timeei. Doar că rezultatul testului nu a fost cel sperat – fetiţa nu a fost admisă la grupa germană. Mama ei s-a considerat neîndreptăţită, aşa că a cerut reevaluarea lucrării. Spune ea, a fost nevoită să „lupte” la propriu pentru a vedea testul Timeei, iar după acest demers reclamă la toare forurile competente felul în care a fost corectat testul. Iată ce reclamă sibianca:
„Domnule Prim-Ministru, Domnule Director al CNEE, Domnule Ministru al Educaţiei, Doamnă/Domnule Preşedinte/ Prefect, Domnule Inspector General al ISJ Sibiu, Domnule Preşedinte al CNCD,
În data de 07 martie 2016, mi-am înscris fetiţa la Şcoala Genrală Nr. 18 din Sibiu, optând pentru clasa pregătitoare în limba germană. În data de 19.03.2016, fetiţa a fost programată să susţină un test de cunoaştere a limbii germane. Testul respectiv, am aflat ulterior, a avut două părţi: una scrisă, ce viza o dictare pe baza căreia copiii realizau un desen şi una orală.
În urma evaluării, fetiţa mea a fost respinsă, motiv pentru care am solicitat direcţiunii să îmi exercit dreptul la vizualizarea lucrării sau măcar să cunosc structura itemilor formulaţi de comisie. Am fost refuzată agresiv, invocându-se lipsa evaluatorilor, lipsa dreptului meu de a vedea conţinutul probei, motiv pentru care am contactat-o telefonic pe doamna inspector de specialitate din ISJ Sibiu, doamna Monika Hay, care a încercat să mă convingă că nu am dreptul să văd lucrarea fetiţei mele.
Am solicitat, insistent, să mi se comunice baza legală a organizării acestei selecţii, dat fiind faptul că o probă scrisă este întotdeauna contestabilă şi reevaluabilă. Am refuzat să plec din incinta şcolii până în momentul în care mi se va comunica, clar, cadrul legal. După aproximativ două ore au sosit evaluatoarele care mi-au arătat subiectele. Stupefacţia mea a fost atât de mare, întrucât legea nu permite discriminarea. Aceste doamne şi-au permis o evaluare superficială, lipsită de orice temei psiho-pedagogic, ceea ce mâ îndreptăţeşte să fiu convinsă că actul lor a fost de rea-credinţă.
Mai concret, cele patru grupe au primit itemi cu nivel de dificultate diferit, grupa din care a făcut parte fetiţa mea a avut de reprezentat, grafic: un covor(!!!!!!) pe care sunt aşezate diverse obiecte, fără să fie specificate raporturile dintre ele. Deruta fetiţei a fost generată de formularea defectuoasă: i se cerea să deseneze un anumit obiect, simbol al afectivităţii, „în faţa covorului”….Dacă grupa 2 a avut „covorul”, celelate grupe au avut fie o casă, fie o masă, obiecte accesibile şi uşor reprezentabile în raport cu cele ale grupei 2.
Cele două evaluatoare nu cunoşteau regulamentul de organizare a probei, care nici nu exista, de altfel, una dintre doamne afirmând că ea se supune sarcinilor de la ISJ Sibiu, că nu a văzut niciun regulament şi că refuză să-mi dea alte explicaţii pe motiv că nu sunt profesoară de germană.
În final, am avut acees la lucrarea fetiţei mele, lucrare realizată impecabil, evaluarea fiind însă subiectivă şi discriminatorie.
Vă rog să luaţi act de aceste aspecte şi să dispuneţi măsurile care se cuvin.”