doar două tronsoane din autostrada sibiu – pitești vor fi gata până în 2020

Guvernul a aprobat un Memorandum care stabileste strategia de absorbtie a fondurilor europene pe autostrazi, pentru a evita riscul pierderii banilor europeni ramasi de absorbit pe exercitiul 2007-2013.

Strategia recunoaste riscul decomiterii a 1,3 miliarde de euro, mare parte pentru proiecte in derulare, dar care nu pot fi terminate pana in decembrie 2015. Fara masuri, Romania risca sa plateasca din buzunarul propriu toate costurile, scrie hotnews.ro.

doar două tronsoane din autostrada sibiu – pitești vor fi gata până în 2020

Pe langa toate aspectele de mai sus, in cadrul Memorandumului apare o informatie care readuce in actualitate controversele privind nefinalizarea in intregime a autostrazii Sibiu – Pitesti pana in 2020.

Astfel, la pagina 31 a Memorandumului apare un tabel cu 11 tronsoane de autostrazi pe care CNADNR ar dori sa le lanseze in ianuarie-februarie 2015, proiecte aferente exercitiului financiar 2014-2020, dar care sa beneficieze si de catre un avans de fonduri europene din cadrul exercitiului 2007-2013.

Insumate ca valoare, cele 11 tronsoane de autostrada ajung la putin peste 5 miliarde de euro, din care contributia europeana nerambursabila ar fi de circa 4,3 miliarde de euro. Din aceasta suma, s-ar putea scadea in cel mai fericit ca, un avans de 15% venit de pe fondurile 2007-2013, adica circa 642 milioane de euro.

Astfel, cele 11 tronsoane de autostrada prezentate in document vor costa 3,64 miliarde de euro (contributia europeana) din fondurile 2014-2020, si asta in cel mai fericit caz.

Cu toate acestea, chiar in memorandumul in discutie, se precizeaza ca intreaga alocare pe Fondul de Coeziune in exercitiul 2014-2020 este de 3,5 – 3,8 miliarde de euro. sursa: hotnews.ro

Unde apare semnul de intrebare privind finalizarea completa a autostrazii Sibiu – Pitesti pana in 2020? In tabelul cu cele 11 tronsoane de autostrazi care vor costa aproape cat intreaga alocare europeana, lipseste tocmai portiunea de autostrada dintre Curtea de Arges si Boita, adica traseul de pe Valea Oltului prin munte.

Daca tabelul reflecta intr-adevar strategia guvernului pentru autostrazi pana in 2020, atunci din tronsonul Sibiu – Pitesti se vor realiza doar cele doua portiuni de capat si anume Sibiu – Boita (18 km) si Pitesti – Curtea de Arges cu ramura spre Ramnicu Valcea (70 km).

Eliminarea din plan a realizarii integrale a autostrazii Pitesti – Sibiu pana in 2020 vine in contradictie cu declaratiile din ultimele luni ale ministrului Dan Sova si a premierului Victor Ponta.

Ambii au tinut sa sublinieze ca incepand cu 2015 se va incepe lucrul la tronsoanele de capat al autostrazii, urmand ca pana cel tarziu in 2020 intreaga autostrada sa fie finalizata.

Precizarile celor doi au venit in urma unor controverse care au tinut cateva luni de zile, totul pornind de la o serie de declaratii ale ministrului Sova din noiembrie-decembrie 2013 prin care s-a prezentat o posibila amanare a realizarii autostrazii Pitesti – Sibiu, tronson esential in completarea coridorului rutier Constanta – Bucuresti – Nadlac (vama cu UE).

Fata de aceasta intentie de amanare a autostrazii, au protestat sindicalistii de la Dacia, transportatorii, precum pana si presedintele Traian Basescu prin diverse luari publice de pozitie. sursa: hotnews.ro

Ultima oră

Comentariul meu

Publică