ANALIZĂ - Cum se puteau demara în 2014 lucrările la autostrada Sibiu - Pitești, pe banii de la Uniunea Europeană

România va transmite Comisiei Europene până la finele acestei luni documentul care stabileşte modul de utilizare a fondurilor europene.

Guvernul a aprobat, miercuri, Acordul de Parteneriat (AP) 2014-2020, care stabileşte modul de utilizare a fondurilor europene, şi îl va transmite în mod formal Comisiei Europene (CE) la finele lunii martie, a anunţat, miercuri, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici. Termenul-limită pentru trimiterea acestui document esenţial este 22 aprilie, ceea ce înseamnă că România îl trimite cu doar trei săptămâni înainte de expirarea acestuia.

Potrivit Comisiei Europene, până în prezent Acorduri de Parteneriat au fost trimise de 12 ţări, primele fiind primite din partea Poloniei, Franţei şi Lituaniei.Trebuie reţinut că Bruxelles-ul are posibilitatea de a trimite observaţii într-un termen de trei luni de la primirea AP, însă are şi obligaţia de a aproba AP în patru luni de la momentul la care documentul i-a fost trimis. Aceasta înseamnă că România va avea la dispoziţie doar o lună pentru a modifica AP în conformitate cu cerinţele CE. Termenul este foarte scurt luând în considerare performanţele slabe ale funcţionarilor responsabili de atragerea de fonduri europene. La finele lunii decembrie, experţii CE caracterizau prima versiune a AP ca lipsită de viziune strategică, prea vagă şi arătau că nu dovedeşte că lecţia dată de eşecul cheltuirii banilor UE este valorificată.

Cazul autostrăzii Sibiu-Piteşti

Potrivit fostului ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, banii europeni s-ar fi cheltuit mai cu folos şi rapid dacă nu s-ar fi anulat licitaţia pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Piteşti-Sibiu. Se putea organiza chiar şi licitaţia de construire şi semna contractul, conţinând clauză suspensivă, afirmă acesta. CNADNR a demarat procedurile de licitaţie pentru revizuirea studiului de fezabilitate în primăvara anului 2012, când la şefia Ministerului Transporturilor se afla Alexandru Nazare. Ulterior, în noiembrie, licitaţia, evaluată la puţin peste 14 milioane de euro, a fost anulată, în perioada în care la Transporturi ministru era Ovidiu Silaghi. În prezent, CNADNR s-a răzgândit iarăşi şi vrea să refacă studiul de fezabilitate pentru Sibiu-Piteşti.

Alocările propuse sunt:

• 9,5 miliarde euro pentru Programul Operaţional privind Infrastructura Mare;

• 6,6 miliarde euro pentru Programul Operaţional Regional;

• 4,2 miliarde euro pentru Programul Operaţional Capital Uman;

• 553 milioane euro pentru Programul Operaţional Capacitate Administrativă;

• 1,2 miliarde euro pentru Programul Operaţional Competitivitate;

• 265 milioane euro pentru Programul Operaţional Asistenţă Tehnică;

• 452 milioane euro pentru programe de cooperare transfrontalieră;

• 8 miliarde euro pentru Programul Naţional pentru Dezvoltare Rurală.

Fondurile UE pentru perioada 2014-2020 nu vor ajunge în România mai devreme de jumătatea anului viitor.

sursa: Romania Libera

Ultima oră

Comentariul meu

Publică